Nieuwe stijl van Maan slaat ook bij tweede lied niet aan: nu grijpt ze terug naar haar oude geluid | Show

[ad_1]

met videoZangeres Maan de Steenwinkel (27) keert terug naar haar bekende zachte geluid nadat haar tweede nummer met een nieuw geluid ook niet aansloeg. Na haar comebacksingle Paranoia kreeg ook opvolger Rondje van het huis geen hitlijsten, een zeldzaamheid voor Maan. Vrijdag komt er weer een nummer uit, met een titel die verwijst naar een opmerkelijke geliefde.

Na bijna acht jaar succes, zette Maan onlangs onverwacht een nieuwe stap in haar carrière. Ze had net een bijzonder concert met het Metropole Orkest in het Koninklijk Concertgebouw achter de rug toen ze bijna helemaal uit de publiciteit verdwenen. Ze was teruggegaan “naar de basis”, zei ze, na maanden van stilte. Om te zien wie ze is “als niemand kijkt.”

De zangeres was haar oude muziek ‘ontgroeid’concludeerde ze. De enkele Paranoia luidde een nieuw tijdperk in. Haar zachte en over het algemeen vrolijke geluid maakte plaats voor een donkerdere stijl. Geen teksten meer over liefde of feesten, maar over haar haat-liefdeverhouding met roem. Ook de clip, waarin donkere handen bij de keel grijpenwas opmerkelijk grimmig.

Comeback geen succes

Haar comeback kreeg alle aandacht: ze kondigde het nummer groots aan Mode en elke showbizzsite schreef erover. Maar het werd geen succes. Paranoia haalde geen grote hitlijsten, wat niet vaak het geval is met Maan. Ze lanceerde onlangs haar opvolger Rondje van het huiswaarop ze nogmaals afrekent met haar verleden. Volgens Maan gaat het nummer over ‘de wereld van succes’ die ‘een grote bubbel’ kan zijn. “Ik ben benieuwd wat je ervan vindt en of je een beetje met me mee kunt groeien in deze nieuwe muzikale reis,” zei ze. Maar die single was nog minder succesvol.

Rondje van het huis is nu anderhalve maand uit en is 209.000 keer gestreamd, wat neerkomt op ongeveer 5.000 streams per dag. Momenteel zijn er 70.000 streams per dag nodig om de top 50 op Spotify te bereiken. Na plek 118 voor Paranoia haar tweede nummer bleef buiten de top 200. Ook op andere vlakken is het succes beperkt: de radio negeerde beide nummers en er is nauwelijks aandacht op sociale media. Er zijn dertien video’s gemaakt op TikTok met Rondje van het huiszes daarvan waren van Maan zelf. De bijbehorende clip is nog geen 30.000 keer bekeken op YouTube. Geen van de nummers haalde uiteindelijk de traditionele Top 40 of de Single Top 100. Het tij kan na vrijdag keren.

Wie is Lilly?

Dan verschijnt haar derde nieuwe liedje Lelie. Na twee nieuwe stijlen keert Maan nu terug naar haar vertrouwde sound: het is een zachte pianoballade waarin haar zangstem traditioneel centraal staat (luister hieronder). De tekst is dit keer geen aanklacht tegen haar leven in de spotlights, maar een boodschap aan het kind in zichzelf. Je moet ‘erkennen, omarmen en liefde geven’ om volwassen te worden, aldus Maan. ‘If you just love yourself, I’ll love you’, zingt ze.

Na het elektronische geweld van haar vorige singles, Lelie alles rust. Aanvankelijk was onduidelijk waar de titel naar verwijst. Op de coverfoto van het nummer staat ze in de zee met een knuffeldier en dat blijkt Lilly te zijn. ‘Lilly is de naam van mijn pop waarmee ik als kind sliep’, zegt Maan op Instagram. ‘De pop die mijn moeder ooit voor mij maakte.’

Maan stond onlangs voor het eerst in maanden weer op het podium om het nummer live te zingen tijdens een concert van Wende Snijders. Maan geeft voorlopig geen eigen shows, om zich volledig te kunnen focussen op haar nieuwe muziek. In oktober treedt ze voor het eerst in jaren weer op op clubtour. De kaartverkoop is al ruim twee maanden bezig. Geen enkel concert is nog uitverkocht.

De zangeres scoorde onlangs een indirecte hit. Ze is een van de schrijvers van het nummer, samen met zanger Antoon Voldoeningwaarvan ze ook een demo opnam. Het nummer werd uiteindelijk een groot succes voor Roxy Dekker.

Bekijk en luister naar een stuk van Lilly:


Luister ook naar de AD Media Podcast hieronder. Al onze podcasts vind je op ad.nl/podcasts.



Bekijk hieronder onze video’s over Show & Entertainment:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *