Iedereen heeft ‘Superpower’!



Wat zijn jouw ‘superkrachten’ of jouw talenten! Talenten liggen vaak zo dicht bij wie we zijn, dat we ze niet als talenten herkennen. Wij beschouwen ze als ‘normaal’ en ‘dat kan toch iedereen?’ Het tegendeel is echter waar. Jij bent uniek met jouw eigen talenten. En het is tijd dat jij deze talenten claimt en jouw uniekheid herontdekt!

Wat zijn talenten?
Luk Dewulf zegt in zijn boek ‘The Talent Whisperer’ het volgende over talenten: “Mensen gebruiken het woord ‘talent’ vaak om uit te drukken dat iemand ergens uitzonderlijk goed in is. Talent gaat voor mij niet over uitblinken of de beste zijn in een bepaalde activiteit. Het gaat veel meer om het effect dat een activiteit op je heeft.”

Dewulf heeft vier vragen geformuleerd waarmee je talent in jezelf kunt ontdekken:
1. Welke activiteit kost geen moeite en geeft je voldoening?
2. Wanneer vliegt de tijd voor jou?
3. Welke activiteit laadt uw batterij op?
4. Wanneer kun je je authentieke zelf zijn?

De kracht van positieve psychologie
Waarom nu al die focus op talenten? Mijn klanten willen vaak weten wat hun valkuilen zijn, zodat ze deze kunnen verbeteren. De focus op talenten vindt zijn oorsprong in de positieve psychologie. Waar vroeger de focus veel meer lag op verbeterpunten en op het ontwikkelen van waar je nog niet goed in bent, ligt het uitgangspunt nu veel vaker: talenten. Waar ben je goed in, waar word je blij van, waar krijg je energie van en wat ga je ontwikkelen, versterken en benutten?

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat wanneer deze talenten worden aangesproken, mensen energie krijgen van wat ze doen, meer werkplezier ervaren, productiever zijn en excelleren, wat uiteindelijk zal leiden tot een lager ziekteverzuim.

Einsteins wijsheid
Ik ben al jaren fan van onderstaande quote van Einstein als het gaat om talentontwikkeling en positieve psychologie: “Iedereen is een genie, maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal hij zijn hele leven leven. geloven dat het dom is.” Einstein (1879-1955) wist toen blijkbaar al wat we nu nog meer kunnen leren. George H. Reavis schreef hierover in 1940 ook een ‘call to action’ in een Public School Bulletin met zijn verhaal “The Animal School”. Beide heren waren hun tijd duidelijk vooruit.
Met een snel veranderende arbeidsmarkt, een schoolsysteem dat wankel is en duidelijk een andere invulling nodig heeft, en de opkomst van ‘Artificial Intelligence’ wordt werken vanuit je authenticiteit nog belangrijker.

Het verhaal van de Dierenschool
Lees hieronder het verhaal “The Animal School” van George H. Reavis:
Op een dag kwamen de dieren van het bos bij elkaar en besloten dat ze iets moesten doen om de problemen van de nieuwe wereld aan te pakken. Ze besloten een school op te richten. Het curriculum zou bestaan ​​uit hardlopen, klimmen, zwemmen en vliegen. Alle dieren moeten examens afleggen in alle onderdelen. De eend bleek een uitstekende zwemmer en was zelfs beter dan zijn leraar. Maar hij presteerde zeer slecht bij het vliegen en scoorde zwaar onder de maat bij het rennen. Hij kreeg daarom het advies om te stoppen met zwemmen, zodat hij meer tijd kon besteden aan hardlopen. Na een tijdje liep hij verwondingen op aan zijn zwemvliezen en was hij slechts een gemiddelde zwemmer. Het konijn was op rennen de beste van haar klasse, maar ondervond veel stress door de eisen die aan haar werden gesteld tijdens het zwemmen en moest zich helaas ziek melden. De eekhoorn was een uitstekende klimmer, maar raakte gewond tijdens de vlieglessen, waardoor hij bij het klimmen nauwelijks een voldoende scoorde. De adelaar had ernstige gedragsproblemen en werd daarom hard aangepakt. Tijdens de klimlessen bereikte hij als eerste de top van de boom, maar hij weigerde zich aan de regels te houden. De prairiehond besloot niet naar school te gaan en deed een beroep op het schoolbestuur omdat hij weigerde ‘graven’ in het lesprogramma op te nemen. Een vreemd soort paling bleek uiteindelijk de beste leerling. Hij was niet alleen een uitstekend zwemmer, maar bleek ook een beetje te kunnen rennen, klimmen en vliegen en had daardoor het hoogste gemiddelde.

Wat kunnen we leren?
De dieren in het verhaal zijn niet te benijden; ze raken beschadigd, gefrustreerd en gestrest in hun verwoede pogingen om aan de eisen te voldoen die aan hen worden gesteld en zo iets te worden wat ze niet zijn. De kwaliteiten die de dieren wel hebben, worden niet benut en lijken in de loop van de tijd zelfs beschadigd te raken. Sommige dieren haken af, andere doen helemaal niet mee.
Ik denk dat we allemaal erkennen dat we in de hedendaagse prestatiemaatschappij streven naar iets wat we niet zijn. We kunnen dan twee dingen doen: wachten tot het systeem verandert (of niet) en beschadigd, gefrustreerd en gestrest raakt, net als de dieren in het verhaal, of de controle over ons eigen leven en carrière overnemen en meer gaan werken op basis van wat je weet. . heel blij!

Ontdek dus je talenten, omarm ze en laat ze je leiden naar meer werkplezier en succes in je leven. Jij bent uniek, en dat is precies wat de wereld nodig heeft!

Over Roos Casemier
De carrière van Roos heeft altijd in het teken gestaan ​​van het in beweging krijgen van mensen en het ondersteunen bij diverse hulpvragen. Zij begon haar carrière in de jeugdzorg in 2000 en stapte in 2008 over naar de welzijnssector in de functie van maatschappelijk werker. Later ging ze op de HR-afdeling van dezelfde organisatie aan de slag als people manager en hield zich vooral bezig met talentinterviews, re-integratie en loopbaanontwikkeling. In 2018 richtte zij haar bedrijf Casemier Coaching op en gaf als zelfstandig ondernemer haar vak als talentcoach/loopbaancoach verder vorm. Roos gaat samen met haar cliënten op zoek naar hun ‘goud’ om zo hun carrière richting (opnieuw) te geven. Meer weten over Roos? www.casemiercoaching.nl

XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de NRC-redactie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *