Consumentenbond: contactgegevens webshops niet goed vindbaar



Sinds mei vorig jaar zijn bedrijven verplicht om een ​​telefoonnummer en e-mailadres van klanten op een logische en makkelijk vindbare plek op hun website te vermelden. Webwinkels nemen deze contactgegevens vaak op in de algemene voorwaarden, constateert de Consumentenbond. Dat is geen logische plek en contactgegevens mogen dan ook niet op die plek staan, aldus de vereniging.

Voor dit onderzoek heeft de Consumentenbond gekeken naar de honderd grootste webshops van Nederland. Iets minder dan de helft van hen heeft helemaal geen e-mailadres op de website staan, alleen een telefoonnummer. Sommige internationale webwinkels die in Nederland actief zijn, vermelden wel een telefoonnummer, soms een buitenlands nummer, maar vermelden dit niet, aldus de Consumentenbond.

Consumenten moeten een webshop makkelijk kunnen bereiken als ze dat willen, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze het je gemakkelijk met contactformulieren of chatbots. Maar dat is niet genoeg.’ Sommige bedrijven die geen e-mailadres op hun website vermelden, hebben dit alsnog op de site gezet nadat de bond bedrijven om opheldering had gevraagd, meldt de Consumentenbond.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *