Verffabrikant AkzoNobel wil komende jaren écht efficiënt worden


Als het aan de nieuwe CEO van AkzoNobel, Grégoire Poux-Guillaume, ligt, is de verffabrikant over drie jaar niet meer een inefficiënt bedrijf te noemen. Onder zijn leiding is het Amsterdamse bedrijf begonnen aan de herhaaldelijk aangekondigde ‘transformatie’ om efficiënter te worden en de overcapaciteit weg te werken, zo vertelde hij woensdag aan analisten tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.

De Fransman Poux-Guillaume trad in februari in dienst bij het bedrijf, dat 32.000 mensen in dienst heeft, verspreid over 135 fabrieken wereldwijd. Ze maken verf voor consumenten, onder merknamen als Flexa en Sikkens, maar ook coatings voor de auto-industrie, voor schepen en ter bescherming van metalen daken.

Niet erg volwassen

Bij zijn aantreden merkte Poux-Guillaume op dat AkzoNobel industrieel nog niet erg volwassen was. De groep “is zeer commercieel en innovatief, en zeer klantgericht, maar de operationele kant is te complex”, aldus de Fransman daar destijds tegenover Financiële dagelijkse. Ook zijn voorgangers waren van plan daar iets aan te doen, maar door een overnamestrijd en corona kwamen zij daar niet aan toe, zo meldt Poux-Guillaume in de zakenkrant.

Het herstructureringsprogramma, waarvan AkzoNobel de financiële details woensdag bekend maakte, moet daar verandering in brengen. Volgens Poux-Guillaume kan er aanzienlijke vooruitgang worden geboekt in de verschillende verffabrieken van het bedrijf, waarvan de capaciteit momenteel niet volledig wordt benut, door minder verschillende grondstoffen en verpakkingen te gebruiken en minder verschillende producten te produceren. Fabrieken kunnen dan sneller de productie van elkaar overnemen, waardoor bepaalde locaties op termijn gesloten kunnen worden.

Ook de fabrieken van AkzoNobel, vooral in Europa en de Verenigde Staten, moeten verder worden gemoderniseerd en geautomatiseerd. Poux-Guillaume: “Je kunt het bijna niet geloven, maar in fabrieken in Europa en de VS wordt meer met de hand gedaan dan op onze locaties in Azië.”

De voorzitter licht dit toe vanuit de manier waarop AkzoNobel – en veel van haar concurrenten – zijn ontstaan: door vele fusies en overnames. “Als je niet oppast en niets doet, ontstaat er een enorme inefficiëntie in je bedrijfsvoering.”

Het bestuur van AkzoNobel wilde nog niet bekendmaken welke fabrieken zullen sluiten en hoeveel banen er mogelijk verloren gaan. “Dat is een gesprek met de sociale partners.” AkzoNobel heeft productielocaties in Nederland in Wapenveld, Ammerzoden en Sassenheim. Het bedrijf is van plan meer details te geven als het in februari zijn jaarcijfers bekendmaakt.

Op de vraag van een analist wat er zal gebeuren met locaties die mogelijk gesloten worden – of ze nu definitief sluiten of worden doorverkocht – antwoordde Poux-Guillaume met een historische les. “Je kunt niet zeggen dat er sprake is van ondercapaciteit in de verfsector. Dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat fabrieken in hun geheel aan concurrenten kunnen worden verkocht”, legde hij uit. “Je ziet vaak dat verffabrieken sluiten data magazijn of een distributiecentrum worden. Omdat het vaak oude bedrijven zijn, zie je ook dat fabrieken die vroeger aan de rand van een stad stonden, nu zijn bijgebouwd en dus op hele dure gronden staan. In het Duitse Offenbach hebben we hier bijvoorbeeld al goed geld aan verdiend.”

Saneringskosten: 250 miljoen

Het herstructureringsprogramma kost AkzoNobel de komende jaren 250 miljoen euro. “Een echte investering in de toekomst”, aldus de CEO. De besparingen en efficiencywinst moeten uiteindelijk jaarlijks 250 miljoen euro opleveren.

Lees ook
Nieuwe CEO AkzoNobel wil doen wat voorgangers niet konden: de complexe groep vereenvoudigen

AkzoNobel, producent van onder meer Flexa en Sikkens, maakt volgens de nieuwe CEO te veel soorten verf.

AkzoNobel sloot woensdag 3,7 procent lager op de Amsterdamse beurs op 61,74 euro. De groep behaalde een driekwart hoger bedrijfsresultaat van 324 miljoen euro, dankzij hogere prijzen en lagere grondstofkosten. De omzet daalde echter met 4 procent (naar 2,7 miljard euro) als gevolg van ongunstige wisselkoersen en vlakke verkoopvolumes.

Ook voor de rest van het jaar verwacht het bedrijf geen groei van de omzet, vanwege de onzekere economische ontwikkelingen. Het bedrijf verwacht voor heel 2023 een bedrijfsresultaat van 1,45 miljard euro te realiseren. De halfjaarcijfers lieten nog een bandbreedte zien tussen de 1,4 en 1,55 miljard euro.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *