[ad_1]
InterviewVoor de Nederlandse scheepsbouw is het vijf voor twaalf. De Chinezen gaan ons in razend tempo voorbij, het Europese marktaandeel is gekelderd van 45 naar 4 procent. Overheidsgaranties en een meer nationalistische kijk op aanbestedingen moeten het Nederlandse bedrijfsleven redden. “We kunnen niet naïef zijn.”
Marja van Bijsterveldt, oud-minister en huidig burgemeester van Delft, heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een plan om de maritieme sector te redden. Zij deed dit op verzoek van drie ministers. Onder de noemer ‘Geen lef, geen Hollandse Glorie!’ Van Bijsterveldt presenteert donderdag haar reddingsplan.
De maritieme sector is onmisbaar voor Nederland, zegt ze. Niet alleen vanwege de werkgelegenheid, maar zeker omdat de sector essentieel is voor de veilige toekomst van Nederland, legt ze uit in een interview met Micky Adriaansens, demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat.
De scheepsbouw is in Nederland slechts een kleine sector. Waarom moet de overheid dit desnoods in stand houden?
MvB: “De sector is essentieel voor de veiligheid en vitale belangen van Nederland. Wij willen dat wind- en zonneparken op zee de klimaatdoelen halen. Dan heb je schepen nodig om ze aan te meren. En om de kabels en infrastructuur op zee te beschermen heb je schepen nodig. En denk aan baggerschepen die de kust terugwinnen als bescherming tegen de stijgende zeespiegel. Wij willen onze voeten droog houden. We zijn een waterland en dat vraagt om een sterke maritieme sector. Dat is voor Nederland van cruciaal belang. We kunnen voor de bevoorrading van schepen niet volledig afhankelijk zijn van het buitenland. Dit geldt ook voor marineschepen. Je wilt voor je verdediging niet afhankelijk zijn van anderen.”
MA: “De sector is ook belangrijk voor onze welvaart. Naast de grote bedrijven zijn er honderden leveranciers, veel MKB-bedrijven. Er is ook veel werkgelegenheid.”
Zijn wij zo afhankelijk? We bouwen nog steeds veel schepen, nietwaar?
MvB: ‘De afgelopen veertig jaar is het Europese marktaandeel in de mondiale bouw van zeeschepen gedaald van 45 naar 4 procent. Aziatische landen, vooral China, zijn enorm gestegen. China heeft afgelopen jaar al 130 miljard euro aan subsidies gegeven aan scheepsbouwbedrijven. De afgelopen tien jaar. Nederland is eigenlijk goed in het bouwen van complexere schepen. Maar China richt zich ook steeds meer op die markt. De scheepsbouwindustrie wordt hier weggedrukt. We mogen niet naïef zijn. Deze ontwikkeling is zeer ondermijnend voor de sector.”
China zal over tien jaar 130 miljard uitgeven. Met dit reddingsplan is 60 miljoen euro gemoeid voor de komende twee jaar. Daarmee win je de strijd toch niet?
MA: “Er moet iets gebeuren. We kunnen China nu financieel niet evenaren. Maar naast de 60 miljoen is er ook 210 miljoen euro beschikbaar vanuit het Nationaal Groeifonds. En het gaat niet alleen om geld. Ook moet de sector meer samenwerken en kennis delen. En we kunnen als overheid meer doen, bijvoorbeeld het afgeven van garanties, het financieren van werkkapitaal of het plaatsen van orders voor nieuwe schepen. In ons aanbestedingsbeleid kijken wij nu vooral naar het beste schip voor de beste prijs. We moeten ook rekening houden met criteria als nationale veiligheidsbelangen. Andere landen doen dat ook.”
MvB: “Het gaat ook om het wegnemen van barrières voor bedrijven. En de overheid moet zich inzetten voor een gelijk speelveld voor Nederlandse werven ten opzichte van buitenlandse werven.”
De maritieme sector moet weer groeien. Maar kunnen ze voldoende personeel vinden?
MA: “Dat is inderdaad een probleem. Dat kun je niet oplossen met de bestaande arbeidsmarkt. Ook moeten we mensen activeren die nu nog aan de zijlijn staan. Het bedrijfsleven komt met een plan om mensen enthousiast te maken voor het werken in de maritieme sector. Daarnaast moeten we inzetten op automatisering en robotisering.”
Hoe wilt u de zaak concreet aanpakken?
MvB,,We moeten ervoor zorgen dat we hier de complexe schepen blijven bouwen. Als dat bouwwerk naar China verhuist, krijgen we het nooit meer terug. De maritieme sector is de eerste sector waarin we opnieuw bewust industriebeleid gaan voeren. Er wordt een gezant aangesteld die de samenwerking tussen bedrijven en tussen bedrijven en de overheid gaat bevorderen. Deze gezant geeft leiding aan de uitvoering van de plannen en zorgt er tevens voor dat de kennis van de overheid wordt gebundeld. De scheepsbouwers zijn gewend ieder voor zich te laten werken. Meer samenwerking is absoluut noodzakelijk, kennis en krachten moeten gebundeld worden.”
MA: “Er komen vijf zogenaamde koploperprojecten. Het gaat dan bijvoorbeeld om een onderzoek naar de nucleaire voortstuwing van schepen. Een ander project is de ‘werf van de toekomst’. Daar kijken we naar nieuwe manieren om schepen te bouwen. met minder mensen en tegen lagere kosten. Dan wordt de sector weer concurrerend, de productie in Azië is nu veel goedkoper. Dat verschil maken we niet helemaal, maar dat hoeft ook niet. Het gaat immers niet alleen om de prijs. Ook gaan we veertig innovatieve en duurzame schepen bouwen. Daarmee kan Nederland laten zien wat de maritieme bouwsector de komende jaren te bieden heeft.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]