RCC: heel veel klachten over billboards CIDI met foto’s gijzelaars



Hoeveel klachten er precies zijn binnengekomen, kan de commissie niet zeggen. Ook over de inhoud worden geen mededelingen gedaan. Het doel van de actie was om ‘voorbijgangers te waarschuwen voor de ontvoeringen’ en hen bewust te maken van ‘de noodzaak van de Israëlische operatie in Gaza’, zei het CIDI eerder.

Omdat veel van de klachten vergelijkbaar zijn, zullen volgens een woordvoerder drie klachten die ‘voorbeeldig’ zijn, aan de commissie worden voorgelegd. ‘Op zichzelf is er een hoge mate van vrijheid van meningsuiting, maar reclame-uitingen moeten worden getoetst aan de reclamecode en ook aan de regels van goede smaak en fatsoen.’

Oordeel

Het besluit van de commissie kan ertoe leiden dat een niet-bindend advies aan de adverteerder wordt uitgebracht om de reclameboodschap aan te passen. Als de adverteerder dit niet doet, stuurt de commissie het advies naar de media.

Het CIDI stelde in een eerste reactie dat zij bij deze campagne ‘te goeder trouw hebben gehandeld’. “We weerspiegelen het feit dat mensen zijn ontvoerd. Dat is voor sommige mensen misschien ongemakkelijk, maar het blijft een feit”, zegt Naomi Mestrum, directeur van CIDI. Naast de billboards vestigde de organisatie ook met een advertentie in De Telegraaf aandacht op het lot van de gijzelaars.

De Reclame Code Commissie kan nog niet zeggen of er klachten zijn ontvangen over een campagne waarbij op billboards aandacht wordt gevraagd voor het lot van Palestijnse kinderen. De campagne is afgelopen zaterdag gestart en bestaat onder meer uit billboards met digitale posters langs de snelwegen A4, A58 en A16. De initiatiefnemer zegt dat er later mogelijk een campagne volgt met posters in bushokjes in de grote steden.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *