Doorbraak in autostaking VS: 30 procent meer loon bij Ford

[ad_1]

Na veertig dagen staken heeft de Amerikaanse automobielvakbond UAW een akkoord bereikt met Ford over aanzienlijke loonsverhogingen en aanpassing van de inflatie. Als de bijna 60.000 vakbondsleden het principeakkoord goedkeuren, zou dit ook de onderhandelingen bij General Motors (GM) en Stellantis kunnen bespoedigen. Voorheen volgden de Grote Drie van Detroit doorgaans elkaars loonontwikkelingen.

“We vertelden Ford dat ze moesten oplappen, en dat deden ze”, zei UAW-president Shawn Fain woensdag in een videoboodschap over de doorbraak. “We hebben dingen bereikt die niemand voor mogelijk hield.” Voor Fain, die bij de vakbond aan de macht kwam met de belofte van een veel grotere bereidheid om actie te ondernemen, is dit voorlopige resultaat een grote opsteker.

Volgens UAW-onderhandelaar Chuck Browning zullen alle Ford-werknemers een generieke loonsverhoging van 25 procent krijgen, aangevuld met een inflatieaanpassing die neerkomt op een salarisverhoging van 30 procent over een periode van vier jaar. Voorheen boden de Grote Drie een verhoging van 23 procent. Het openingsbod van Ford bedroeg 9 procent. Slechtbetaalde ingehuurde werknemers gaan zelfs met 150 procent vooruit en gepensioneerden ontvangen extra bonussen.

Lees ook
Staking in de Amerikaanse autosector likt zowel Joe Biden als Donald Trump naar Detroit

De gelijktijdige massastaking van de Grote Drie was de eerste in hun 88-jarige geschiedenis en kreeg brede aandacht in de VS. De Amerikaanse president Joe Biden, die zich profileert als aanhanger van onder meer een sterke vakbeweging, bracht een bezoek aan de stakende arbeiders. Hij noemde de overeenkomst woensdag ‘historisch’. “Ik heb altijd geloofd dat het de middenklasse was die Amerika heeft gebouwd en dat het de vakbonden waren die de middenklasse hebben opgebouwd.”

Stellantis en GM zijn nog steeds down

De ruim 16.000 werknemers die het werk bij Ford hadden verlaten, zijn donderdag weer aan het werk gegaan in hun fabrieken in Chicago en Louisville (Kentucky). Bijna dertigduizend collega’s bij GM en Stellantis (waaronder de fabrikant van Jeep) blijven staken.

voorzitter van de vakbondShawn Fain Het laatste wat ze willen is dat Ford weer op volle capaciteit gaat draaien, terwijl ze aan hun lot worden overgelaten

Volgens UAW-voorzitter Fain vergroot het principeakkoord met Ford de druk op beide sectorgenoten om ook een deal met de vakbond te sluiten. “Het laatste wat ze willen is dat Ford weer op volle capaciteit gaat draaien, terwijl ze aan hun lot worden overgelaten.”

GM zei in een persverklaring dat het bedrijf “constructief” samenwerkt met de vakbond om snel tot een akkoord te komen. Stellantis zegt daar ook naartoe te werken, zodat “iedereen zo snel mogelijk weer aan de slag kan”.

Concurrentie van fabrikanten van elektrische auto’s

Toen in juli de onderhandelingen over de looneisen van de vakbonden begonnen, waarschuwden werkgevers dat naleving ervan hun bedrijven uit de markt zou prijzen. In Amerikaanse staten waar de vakbeweging veel minder macht heeft dan in de oude industriële staten van het Midwesten zijn de lonen al lager. Een te grote loonstijging zou ook de transitie naar de productie van elektrische auto’s bemoeilijken. Bij veel e-car-concurrenten zijn de salarissen al lager.

Volgens de vakbonden bieden de miljoenenwinsten van de autobedrijven en de hoge salarissen van hun directeuren inderdaad ruimte voor tientallen procenten hogere lonen. Om de werkgelegenheid te beschermen heeft de vakbond in het principeakkoord ook vastgelegd dat zij voortaan ook mag staken bij dreigende fabriekssluitingen. “Dat betekent dat ze onze gemeenschappen niet langer kunnen vernietigen door simpelweg fabrieken te sluiten”, aldus onderhandelaar Browning. “We schrijven samen geschiedenis.”

Wat de loonsverhogingen Ford gaan kosten, is niet bekendgemaakt.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *