Farmaceut Sanofi wil af van consumententak



Sanofi sloot in 2015 een deal om de zelfzorggeneesmiddelen van branchegenoot Boehringer Ingelheim over te nemen, in ruil voor haar eigen diergeneesmiddelen. Nu ziet Sanofi meer verdienste in een afzonderlijk bestaan ​​van die divisie, waarschijnlijk via een beursgang.

“We verdiepen onze investeringen in onderzoek en ontwikkeling en zetten de stap naar een volwaardig biofarmaceutisch bedrijf”, schreef CEO Paul Hudson in een toelichting. Om meer te investeren in de ontwikkeling van innovatieve medicijnen wil hij de komende twee jaar bovendien 2 miljard euro aan kostenbesparingen doorvoeren.

Specialistische medicijnen

Uit de door Sanofi bekendgemaakte derdekwartaalcijfers blijkt dat specialistische geneesmiddelen een veel sterkere groei opleveren dan de consumententak. Dankzij de medicijnen van Sanofi tegen eczeem en hemofilie, die voorkomen dat het bloed goed stolt, groeide de eerste tak met ruim 13 procent, terwijl de verkoop van zelfzorgproducten met een kleine 5 procent groeide.

Steeds meer farmaceutische bedrijven besloten hun consumententakken af ​​te stoten. Het Britse GlaxoSmithKline schrapte het onderdeel dat onder meer Advil-pijnstillers maakt. Een mislukt bod van Unilever op die divisie zorgde vorig jaar voor grote onrust onder aandeelhouders van het was- en voedingsconcern.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *