Theatergezelschap DEGASTEN viert 10 jaar talentontwikkeling



Deze maand was er reden voor een feest in theater DEGASTEN in Amsterdam. Het gezelschap houdt zich al tien jaar bezig met talentontwikkeling en begeleidt jongeren tussen de 12 en 27 jaar op weg naar werk in theater, film of televisie.

De basis van het werk van DEGASTEN is de jaarlijkse auditieronde, die openstaat voor iedereen die geïnteresseerd is in theater. “Onze studio’s zijn gevestigd in Amsterdam West, Noord en Oost. Zo bereiken we iedereen in de stad”, zegt zakelijk directeur Sènami Awunou. “Via onze samenwerkingsverbanden zoals scholen, jeugdcentra, culturele instellingen en co-makers komen wij in contact met een groot aantal jongeren. De jongeren die al betrokken zijn bij ons gezelschap trekken op hun beurt weer andere jongeren aan voor de audities.”

Die zogenaamde ‘peer-educators‘ zijn een onmisbare schakel bij de werving en begeleiding van de audities. “Dit zijn jonge mensen die al een tijdje bij ons werken en met hun ervaring onze kennis en visie kunnen overbrengen op de nieuwe generaties.” Jaarlijks verwerft ongeveer een derde van de jongeren een plek in de beroepspraktijk via vervolgprogramma’s, kunstonderwijs of het semi-professionele veld, meldt de organisatie op haar website.

Diversiteit vinkjes

Asma El Mouden was zichzelf peer-educator en is nu medewerker talentontwikkeling bij DEGASTEN. Ze vertelt hoe fijn het is dat het bedrijf diversiteit niet aanvinkt. “Wij staan ​​met een zekere oprechtheid open voor iedereen. En die energie wordt gevoeld door jongeren”, zegt El Mouden. “Er is veel vertrouwen in elkaar. Je krijgt de techniek en kennis van het theatermaken mee, maar in die beschermde omgeving leer je ook jezelf kennen. Dat was voor mij het belangrijkste.”

Awunou vult aan: “Tijdens audities kijken we ook naar theaterpotentieel in brede zin. Als je een ander talent hebt, ben je ook welkom.” Het leidde tot de vorming van een hecht netwerk van theatermakers, spelers, beeldend kunstenaars en filmmakers van alle leeftijden en uit verschillende sociaal-culturele lagen.

Bij elke productie van het bedrijf wordt belang gehecht aan het betrekken van deskundigen. Awunou: “Als we een bepaald onderwerp bespreken, werken we graag samen met mensen die daar ervaring mee hebben.” Bij de uitvoering Help ik heb iemand nodig – waarin zorg en hulpvragen centraal staan ​​– waren bijvoorbeeld ook mensen met een verstandelijke beperking te zien. Mensen die doorgaans met zorg te maken hebben. Het resultaat was een productie met een interessante interactie tussen professionals en amateurs.

Tiende verjaardag

Half oktober werd in Kanaal 40 in Amsterdam het tienjarig jubileum van DEGASTEN gevierd, een ruimte voor muziek en kunst, met in de kelder een restaurant, bar en clubruimte. Er waren mensen uit alle periodes sinds de oprichting van het bedrijf aanwezig. In een zijkamer maakte beeldend kunstenaar Nicky Vroegop een muurschildering. “Haar ontwikkeling is typerend”, zegt creatief directeur Rutger Esajas: “Ze begon als speler, bouwde decors en is dit jaar artist in residence bij het theatergezelschap.”

Onderdeel van de viering was de zogenaamde ‘playground’, een combinatie van eerdere werken, onder begeleiding van theaterdocenten Sem Jonkers, Nilay Ceber en Adanma Okoro. In de clubruimte, doorsneden met zwaailichten, voerden de spelers acties uit waarbij ze moesten versnellen, vertragen of terugspoelen. Tussendoor werden monologen en choreografieën uitgevoerd. Doordat iedereen in de zaal mee mocht doen, vloeiden het publiek en de speelvloer in elkaar over. Esajas: “Ook hier zijn de grenzen niet vanzelfsprekend. Alles is een samenspel.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *