[ad_1]
Luchthaven Schiphol steekt tussen 2024 en 2027 3 miljard euro in de inhaalslag op het gebied van onderhoud en upgrades op de luchthaven. “Na jarenlang teveel gefocust te zijn geweest op kosten en groei, moeten we nu een inhaalslag maken om medewerkers, reizigers en luchtvaartmaatschappijen de nodige kwaliteit”, zegt Schiphol-topman Ruud Sondag in een toespraak stelling.
Volgens de luchthaven zijn veel vitale delen van de luchthaven toe aan of achterstallig onderhoud en vernieuwing, waaronder de bagagekelder, het klimaatbeheersingssysteem, looppaden en taxibanen voor vliegtuigen.
“Kwantiteit ging boven kwaliteit, en dat deed de assets op onze luchthaven geen goed”, aldus Sondag. “We gaan het onderhoud inhalen om de luchthaven te verbeteren, te upgraden en te verduurzamen. Dit is noodzakelijk en in ieders belang op de luchthaven. Goede arbeidsomstandigheden, betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid zijn onze uitgangspunten.”
Het geld gaat naar de vernieuwing van lounges 1 en 2 om knelpunten op te lossen door looppaden aan te passen en delen van de lounges en de diensten die zij aanbieden uit te breiden. De luchthaven zal ruim 200 loopbruggen en liften vernieuwen en 18 passagiersbruggen vervangen. De luchthaven plant ook renovatiewerkzaamheden aan het bagagesysteem en de pieren A en C.
Om de werkomstandigheden voor medewerkers te verbeteren, installeert Schiphiol vanaf april volgend jaar op iedere werklocatie voor de bagageafhandeling tilhulpmiddelen. Het gaat alle rustruimtes en toiletten voor medewerkers renoveren. En de luchthaven neemt maatregelen om de uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan te verminderen.
Omwille van de duurzaamheid stapt Schiphol de komende jaren alle voertuigen op fossiele brandstoffen uit, van bagagetrekkers tot shuttles. Ook voor de klimaatbeheersing stapt het over op duurzame oplossingen en werkt het aan het afsluiten van het gasnetwerk.
“Het is een grote opgave, met werken in het hart van de luchthaven en een continue operatie”, zegt Sondag over de geplande renovaties. “Uiteraard doen we er alles aan om de risico’s op gevolgen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen te beperken, maar enig ongemak kan niet worden uitgesloten.”
[ad_2]