Bij dit automerk mag je 130 km/u op de snelweg zonder te sturen en zo voelt dat | Auto



De Ford Mustang Mach-E is de eerste auto waarin je bij hoge snelheden je handen niet meer aan het stuur hoeft te houden. Tot nu toe was dit bij Mercedes alleen toegestaan ​​in de file bij snelheden tot 60 km/u.

Een Duitse automobilist naast ons kijkt geschrokken op als hij onze Ford Mustang met 130 km/u voorbij ziet komen, terwijl de bestuurder met beide handen naar hem zwaait. Hij denkt ongetwijfeld dat hij met een Britse auto te maken heeft, totdat hij het stuur aan de ‘juiste’ kant ziet. Hoofdschuddend vervolgt de man zijn weg. Zijn reactie is logisch, want de Ford Mustang is de allereerste auto die legaal in Europa mag rijden met dit zogenaamde Level 2+ systeem.

Mercedes: tot maximaal 60 km/u

De komende jaren zal de verrassing over autonoom rijdende auto’s langzaam verdwijnen, omdat steeds meer merken handsfree rijden aanbieden. Mercedes levert in sommige modellen al langer autonoom rijden op het zogenaamde Level 3. Aangepaste wetgeving maakt het mogelijk om deze in Duitsland op de weg te gebruiken, zij het met een snelheidslimiet van 60 kilometer per uur en alleen in de file. Alleen dan kun je je handen van het stuur halen en hoef je je ogen niet meer op de weg te houden. Een krant lezen is dus in principe mogelijk. Tenminste: zolang alle omstandigheden optimaal zijn, want bij de minste twijfel geeft de auto het stuur weer uit handen.

BMW en Tesla

Ford is het eerste merk in Europa dat wettelijke toestemming heeft om autonoom op de snelweg te rijden met een maximale snelheid van 130 km/u. Maar als bestuurder moet je je ogen op de weg houden. Dat kan binnenkort ook bij BMW met de nieuwe BMW 5 Serie, die binnenkort in Nederland wordt geleverd. Deze auto, die over dezelfde techniek beschikt als Ford, kan, in tegenstelling tot de Mustang, onder bepaalde omstandigheden zelfs zelfstandig inhalen. Tesla heeft al jaren zijn ‘Autopilot’, maar dit systeem werkt alleen als je je handen aan het stuur houdt.

De vraag blijft of automobilisten bereid zijn extra te betalen voor de nieuwe technologie. Ford-rijders moeten een abonnement betalen van zo’n 20 euro per maand. Het abonnement is maandelijks opzegbaar en kan dus alleen tijdens de vakantiemaanden geactiveerd worden als je een lange reis gaat maken. BMW vraagt ​​voor het vergelijkbare systeem een ​​eenmalige bijdrage van 850 euro.

Wegwerkzaamheden: altijd lastig

Sowieso blijkt autonoom rijden met handsfree op de openbare weg een bijzondere ervaring. Het maakt het rijden zeker ontspannender. Dat ontspannen gevoel verdwijnt echter zodra er wegwerkzaamheden of andere bijzondere situaties ontstaan, want dan kun je beter de handen weer aan het stuur houden.

Tijdens onze testritten ‘ziet’ de Mustang de lijnen tijdens wegwerkzaamheden, maar houdt er onvoldoende rekening mee dat de rijbaanverdeler op de lijnen iets uitsteekt. Hierdoor passeert de auto gevaarlijk dicht langs de aluminium vangrail. Op zo’n moment neem je het liefst zelf weer het stuur over.

Ook met zonnebril

Een slimme feature is dat de auto meestal het midden van de rijstrook kiest, tenzij je een vrachtwagen inhaalt. Vervolgens verschuift hij iets naar links, blijkbaar om rekening te houden met de breedte van de vrachtwagen. Ook heel intelligent: de Mach-e kan zelf een reddingsbaan creëren, zoals inmiddels in sommige Europese landen verplicht is. De auto rijdt vervolgens naar de linkerkant van de rijbaan om een ​​doorgang te maken voor de hulpdiensten.

Het grote verschil met Mercedes is dat je bij Ford- en BMW-systemen je ogen altijd op de weg moet houden. Het BlueCruise-systeem van Ford houdt uw ogen nauwlettend in de gaten met infraroodcamera’s, zodat het systeem ook werkt als u uw zonnebril draagt. Kijk iets te lang opzij en een piep- en lichtsignaal waarschuwt u dat u alert moet blijven. Doet u dit niet, dan volgen er reminterventies en vertraagt ​​het systeem totdat u uiteindelijk volledig tot stilstand komt.

Niet in tunnels

Omdat je snel moet kunnen ingrijpen, is het nog steeds niet toegestaan ​​om een ​​telefoon in de hand te houden. En bij sneeuw, laagstaande zon, hevige regen of de zon die schijnt op een nat wegdek schakelt het systeem zichzelf uit. Kortom: als je als bestuurder de lijnen bijna niet meer kunt zien, geldt dit ook voor BlueCruise-systemen.

En dan is er nog iets: het systeem kan je niet van de ene snelweg naar de andere leiden, iets wat in Nederland vaak nodig is als je onderweg bent. Ook op regionale wegen komt het systeem niet in actie. En niet alle snelwegen zijn geschikt voor BlueCruise. In de praktijk blijkt om uiteenlopende redenen ongeveer 5 procent per land niet geschikt voor het systeem. Bovendien werkt het om veiligheidsredenen niet in tunnels.

‘Kom uitgeruster aan’

En dus rijst de vraag welk voordeel je er eigenlijk uit haalt. Je kunt even niet wegdromen, en ook eigenlijk niets anders doen. Het enige voordeel is dat je je handen in je schoot kunt leggen. De Nederlander Peter Zegelaar, Ford’s expert op het gebied van autonoom rijden, ziet het anders: “Samen met de cruise control is dit een systeem dat ervoor zorgt dat je na een lange rit uitgeruster aankomt.”

Volgens Zegelaar controleert BlueCruise continu de wegmarkeringen en veranderende verkeerssituaties. “Het systeem kan sturen, accelereren, remmen en de rijstrookpositie bepalen. Bovendien zorgt het voor een veilige afstand tot voorliggers en brengt het voertuig indien nodig volledig tot stilstand in de file.”

102 miljoen testkilometers

Het systeem is beschikbaar zodra de auto detecteert dat hij op een goedgekeurde ‘Blauwe Zone snelweg’ rijdt. “Om BlueCruise te activeren moeten chauffeurs hun handen op het stuur en hun ogen op de weg houden”, legt Zegelaar uit. “Zodra dit op het instrumentendisplay wordt weergegeven, kunnen bestuurders hun handen van het stuur halen terwijl ze hun ogen op de weg houden. Het systeem maakt gebruik van tekstmeldingen en blauwe lichtsignalen om aan te geven dat de functie in handsfree modus staat.

Ford heeft het systeem niet overhaast geïntroduceerd. Hij werd anderhalf jaar geleden in de VS geïntroduceerd, maar niet voordat 193.000 met BlueCruise uitgeruste auto’s meer dan 102 miljoen testkilometers hadden afgelegd in Canada en de VS. Dat het systeem naar tevredenheid werkt blijkt uit het feit dat Consumer Reports, een Amerikaanse consumentenorganisatie, BlueCruise onlangs bestempelde als het beste actieve rijassistentiesysteem.

‘Eind dit jaar ook in Nederland’

Zegelaar verwacht dat het systeem voor het einde van het jaar goedgekeurd zal zijn in alle Europese landen, inclusief Nederland, en dat BlueCruise de komende maanden in meer Europese landen zal worden geactiveerd. Het systeem zal de komende jaren ook in meer Ford-modellen worden geïmplementeerd.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *