Mozaïek of bacterie: hoe kunstenaars duurzaam keramiek produceren

[ad_1]

De één zoekt het in de biotechnologie, de ander in mozaïek of hergebruik. De kunstenaars en ontwerpers van Sustainable Ceramics #1: Recycled, Repaired, Reactivated in het Princessehof in Leeuwarden zijn allemaal op zoek naar milieuvriendelijkere manieren om keramiek te maken.

De productie van keramiek is verre van duurzaam. Het bakken van klei op hoge temperaturen kost veel energie, glazuur is vaak erg vervuilend en de grondstoffen zijn eindig. In de eerste van een reeks tentoonstellingen Duurzame Keramiek (Duurzame keramiek), kunstenaars en ontwerpers laten zien hoe het anders kan. Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden kijkt naar de toekomst van keramiek en legt de nadruk op recycling, reparatie en reactivering ervan.

De werken in de tentoonstelling zijn gemaakt met behulp van conventionele en traditionele technieken, maar ook met innovatieve methoden zoals biomineralisatie. Zo maakte Cleo Mussi speciaal voor deze gelegenheid een mozaïek uit scherven historisch keramiek, met Greta Thunberg als onderwerp. “Ze pleit ervoor dat iedereen bijdraagt ​​aan het oplossen van de klimaatcrisis, al is het maar een klein beetje. Samen kunnen we geweldige dingen bereiken”, aldus Mussi.

Bacteriën

Benedetta Pompili beperkt zich bijvoorbeeld tot één keer bakken, waarbij ze haar werk meteen glazuurt. Sara Howard maakte serviesgoed van industrieel afvalslib. Nicole Chrysikou ging op zoek naar een methode om sterk keramiek te maken zonder het in een oven te bakken. Zij en wetenschappers kweekten een bacteriecultuur die keramisch afval omzet in harde keramiek. Met haar BacTerra hoopt ze de mogelijkheden van biotechnologie in keramiek en andere ambachten zichtbaar te maken.

Wendy Gers, curator moderne en hedendaagse keramiek en curator van deze groepstentoonstelling, zal de komende jaren meer aandacht besteden aan duurzame keramiek. In het Princessehof was eerder werk te zien van Kim Habers, Yoon Seok-Hyeon en Humade, die zich ook met dit onderwerp bezighouden. Ook op de tentoonstelling EKWC@Princessehof: Keeley Haftner – Carbonkopieën duurzaamheid stond centraal – Haftner houdt zich bezig met de symbolische compensatie van zijn ecologische voetafdruk.

Duurzame keramiek #1: gerecycleerd, gerepareerd, gereactiveerd, Leeuwarden, Keramiekmuseum Princessehof: di t/m zo 11.00 tot 17.00 uur, tot 3 november 2024

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *