AH stopt met contante uitbetaling koopzegels: ‘Mensen hebben steeds minder vaak contant geld op zak’ | Economie



Albert Heijn stopt met het contant uitbetalen van postzegels. Klanten kunnen er alleen voor kiezen om het gespaarde bedrag op hun bankrekening te laten bijschrijven of af te laten schrijven op hun boodschappen. Ongeveer 1,5 miljoen klanten sparen koopzegels bij Albert Heijn.

De digitale betaling van het koopzegelsysteem is in vijf winkels getest, aldus een woordvoerder. “Mensen hebben steeds minder contant geld op zak. Dit was een wens van veel klanten.” Bij de kassa kun je nu kiezen voor ‘retour pinnen’, waarbij de supermarkt het geld via de pinautomaat overmaakt.

Albert Heijn stopte eerder al met fysieke spaaracties via boekjes en stickers om te sparen voor bijvoorbeeld pannensets. Klanten kunnen de app alleen voor dergelijke acties gebruiken. Ook met koopzegels kunt u alleen digitaal sparen. Voor elke bestede euro kunnen klanten een postzegel van 10 cent kopen. Bij een vol boekje van 490 postzegels krijgen ze 52 euro terug, een rendement van 6 procent.

Volgens de woordvoerder van Albert Heijn wordt deze manier van sparen steeds populairder. De rente bij de grootbanken ligt nu rond de 1,5 procent. Niet alle supermarkten hebben zo’n spaarprogramma, maar bij veel supermarkten is het mogelijk om extra zakgeld te verdienen door koopzegels te sparen. Maar, zo zeggen experts, het zijn vooral de duurdere supermarkten die spaarprogramma’s aanbieden.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *