Digitale kunst van Refik Anadol in de Kunsthal – alsof een landschap voor je ogen oplost in verf en voortdurend kolkt, bruist en beweegt



De kunstenaar die schildert met data, Refik Anadol, exposeert in Kunsthal Rotterdam. Zijn werk is betoverend, om niet te zeggen hypnotiserend.

Is het niet mogelijk om een ​​kaartje naar Las Vegas te krijgen vanwege de spectaculaire architectuur? De Bol bewonderen, maar wil je graag kennis maken met de digitale kunstwerken van de ontwerper van dit unieke bouwwerk? Dan biedt de Kunsthal in Rotterdam deze winter uitkomst. Refik Anadol (1985), de kunstenaar die schildert met data, heeft zijn allereerste solo in Nederland, getiteld Levende schilderijen: natuur .

De werken van de inmiddels wereldberoemde Turkse computerkunstenaar, die in Amerika woont en werkt, zijn allemaal tot stand gekomen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Ze zijn betoverend en niet te vergeten hypnotiserend. Het is alsof een landschap voor je ogen oplost in verf en voortdurend wervelt, zoemt en beweegt. Elk beeld uit de eindeloze stroom is uniek en zal nooit meer terugkeren. Het effect is verbluffend.

Kalmerende werking

“In de zogenaamde Meeslepende kamer de bezoeker wordt volledig ondergedompeld in zijn kleurrijke beelden”, tonen de tentoonstellingsmakers Shehera Grot en Marianne Splint. En hoewel zijn werken zonder uitzondering technologische hoogstandjes zijn die voortdurend in beweging zijn en veranderen, raak je als kijker niet overprikkeld. Integendeel, zijn digitale schilderijen hebben een rustgevend effect op het publiek, vooral in combinatie met de rustgevende soundscape op de achtergrond, die eveneens door AI is gecomponeerd.

Anadol kwam uit een lerarenfamilie en was een kind dat altijd veel computerspelletjes speelde. “Veel gamen is goed”, is zijn motto. Hij ziet kunstmatige intelligentie niet als een bedreiging, maar als een vriend die hem helpt de wereld mooier te maken. Hij voedt zijn machine met allerlei data, bijvoorbeeld straatgeluiden, de windstromingen in Californië of de unieke landschappen van verschillende natuurparken in de Amerikaanse staat. Die gegevens gebruikt hij vervolgens om de computer te laten dromen. Het zijn in feite de hallucinaties van het apparaat.

Sterk aanbevolen

Naar eigen zeggen wil de kunstenaar ‘iets menselijks toevoegen aan iets dat niet menselijk is’. En leer de computer stap voor stap creatief te zijn en nieuwe, experimentele beelden te maken. Getuige de vier drieluiken die hij nu in Rotterdam toont en de spectaculaire Meeslepende kamer hij slaagt daar uitzonderlijk goed in. Zijn zeegezichten en rotsformaties uit Yosemite Park lossen op in abstracte beelden, al heeft hij ook een serie, Generatieve studie van het Californische landschap genoemd, wat figuurlijk is. De zee, de bomen en de ruige rotsen zijn nog duidelijk herkenbaar.

Anadol, die zijn werk eerder exposeerde in Centre-Pompidou Metz, de Architectuurbiënnale van Venetië en het Museum of Modern Art in New York, is zeker een kunstenaar om in de gaten te houden. En zijn tentoonstelling in Rotterdam is een absolute aanrader, zo niet te zeggen moet zien, voor iedereen die geïnteresseerd is in de jongste digitale kunst .

Refik Anadol – Levende schilderijen: natuur tot 1 april in de Kunsthal Rotterdam

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *