[ad_1]
Door grootschalige werkzaamheden, personeelstekorten en problemen met de hogesnelheidslijn liep dit jaar één op de tien treinen vertraging op, maken NS en spoorbeheerder ProRail vandaag bekend. De groei van het aantal treinreizigers vergroot de problemen: “Hoe meer reizigers op het perron, hoe meer vertragingen.”
Vooral afgelopen herfst was er veel woede op de spoorwegen. Afgelopen maand vertrok bijna één op de vijf treinen met een vertraging van 5 minuten of meer. In oktober was bijna 12 procent van de treinen te laat.
Alles bij elkaar bedraagt de reizigerspunctualiteit op het reguliere spoor tot en met november 90 procent. Eén op de tien treinen heeft dit jaar minimaal 5 minuten vertraging. Dat is de laagste score sinds 2016 en net boven de wettelijke minimumwaarde van 88,9 procent.
Hoewel deze cijfers al middelmatig zijn, zijn de prestaties op de hogesnelheidslijn (HSL) nog slechter, zoals op deze site te zien is al begin december gerapporteerd. Vooral vanaf mei begint het mis te gaan: in juni heeft ruim een kwart van de treinen 5 minuten vertraging. Afgelopen maand was bijna de helft van de treinen op de HSL te laat. Met deze cijfers zakken NS en ProRail in 2023 onder de wettelijke ondergrens van 82 procent. Waarschijnlijk zal dit later een boete van de overheid opleveren.
De oorzaken van spoorproblemen zijn divers
De oorzaak van de HSL-problemen is onder meer de snelheidslimiet bij Rijpwetering. Door constructiefouten bij een viaduct mogen de treinen daar al een jaar veel langzamer rijden. Momenteel rijden ze nog maar 80 kilometer per uur in plaats van 300 kilometer per uur. De levering van de gloednieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is verder uitgesteld, waardoor NS de foutgevoelige Traxx-locomotieven langer op het hogesnelheidsspoor moest blijven inzetten. De nieuwe intercitytreinen die nu al beschikbaar zijn, kampen momenteel met grote kinderziektes.
Tijdens een persinterview spraken ProRail-baas John Voppen en NS-president-directeur Wouter Koolmees hun schuldgevoelens uit. “Het ging niet goed, vooral de afgelopen maanden”, zeggen beiden. “Voor de HSL geldt hetzelfde. Wij zijn daar erg teleurgesteld over.”
De oorzaken voor het haperende aanbod op het reguliere spoor zijn zeer divers. Hoewel NS 1.500 nieuwe conducteurs en chauffeurs heeft aangenomen, blijft er aan de onderhoudskant een groot personeelstekort bestaan. Zo blies storm Ciarán begin november grote hoeveelheden bladeren op de rails, die door hevige regenval achterbleven. “Veel meer treinen dan normaal kregen daardoor te maken met versleten wielen”, zegt NS-baas Koolmees. “Doordat we te weinig monteurs hadden, waren sommige treinen te kort.”
Korte treinen betekenen meer vertragingen
Deze korte treinen zorgen voor extra vertraging, vult ProRail-baas Voppen aan. Vooral tijdens de spits en op drukke trajecten. “Hoe meer mensen op het platform, hoe meer vertragingen. Dit betekent dat het in- en uitstappen aanzienlijk langer duurt. Treinen vertrekken later en dat heeft invloed op de hele dienstregeling.”
Het probleem wordt vergroot nu het aantal reizigers dit jaar fors is toegenomen: van 26 miljoen in januari naar 34 miljoen in november. “Voor een goed functionerend spoor is het aantal reizigers bepalender dan het aantal treinen dat rijdt”, leert Voppen. “Als ProRail kunnen we veel extra treinen op het spoor plaatsen, dat zal niet snel misgaan. Maar als Wouter Koolmees treinen gebruikt die te kort zijn, hebben wij daar ook veel last van.”
Omgekeerd heeft NS veel last van het tekort aan technisch personeel bij ProRail, of in ieder geval bij haar onderaannemers. Ook moet de spoorwegbeheerder vaker doordeweeks werkzaamheden plannen, zegt directeur John Voppen. “Steeds minder technici willen ‘s nachts of in het weekend werken. Als ze een vriendin krijgen en daarna een gezin, doen ze dat niet meer.” ProRail kan die wens niet negeren: “Anders stappen ze over naar netbeheerder TenneT of Stedin. Vooral de vraag naar elektriciens is enorm.”
Werkzaam in Rotterdam en Schiphol
In oktober en november kwam alle ellende samen. Grote werkzaamheden nabij Rotterdam en in de Schipholtunnel zorgden voor veel vertragingen en annuleringen voor reizigers. Op Rotterdam waren vijf sporen wekenlang niet beschikbaar, de helft op Schiphol. “Eigenlijk hadden we de werkzaamheden in Rotterdam voor de zomer gepland”, vertelt Voppen. “Helaas bleek dat bij nader inzien niet mogelijk. In het najaar is de overlast veel groter.”
Omdat NS tijdens de werkzaamheden met een vrij ambitieuze dienstregeling bleef reizen, zorgde ieder probleem meteen voor een groot probleem. “Dat heeft grote gevolgen gehad voor de reizigers en ook voor onze stiptheid”, zegt NS-baas Koolmees.
NS en ProRail beloven verbetering voor volgend jaar. “In de nieuwe dienstregeling rijden we wekelijks 1.800 extra treinen”, zegt Koolmees. Doordat reizigers beter verdeeld zijn, zal het aantal vertragingen afnemen. NS heeft ook weer voldoende conducteurs en heeft straks ook voldoende chauffeurs.
Open hart operatie
Tegelijkertijd blijven er nog veel grote werken bestaan. Zo wordt Amsterdam Centraal volgend jaar ingrijpend verbouwd. “Dat is net een openhartoperatie op het spoor”, zegt Koolmees. “Dat zal voor overlast zorgen.”
ProRail-baas Voppen schetst het dilemma. “Tijdens de werkzaamheden kunnen we uiteraard aanzienlijk minder treinen laten rijden. We hebben nu de helft van het aantal sporen op Schiphol en driekwart van de dienstregeling is gehandhaafd. Het resultaat is nog veel meer vertraging. Met minder treinen zal de betrouwbaarheid toenemen. De vraag is alleen waar reizigers het meeste profijt van zullen hebben.”
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in de onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]