De vier tv-trends in Cannes: makers worstelen met kunstmatige intelligentie | Show

[ad_1]

Wat is hot en wat niet in televisieland? Vier thema’s vallen op op de Mipcom, de internationale tv-beurs in Cannes. Absolute nieuwkomer: kunstmatige intelligentie, al bezorgt dat ook kopzorgen bij tv-makers.

Kunstmatige intelligentie

In Cannes wordt de opkomst van AI met gemengde gevoelens bekeken. Uitgesproken in het Engels: Eej Aai. Hoe dan ook kunstmatige intelligentie, kunstmatige intelligentie. Iedereen is het erover eens: de imitatie van het menselijk denken via apparaten wordt vergeleken met de opkomst van de mobiele telefoon en internet. De televisie- en streamingwereld kunnen straks niet meer zonder, maar voorlopig is het vooral een strijd voor de makers. Neem de TV-flop Avastars van John de Mol waar vorig jaar virtuele talenten het tegen elkaar opnamen tijdens een dans- en zangshow: Nederland was er nog niet klaar voor.

Avastars
Avastars © Talpa

“De ontwikkelingen op het gebied van AI leiden zeker tot nieuwe inspiratie en ideeën”, zegt Ralph de Beurs, creatief directeur bij RTL en bedenker van B&B vol liefde, op de tv-beurs in Cannes. “Dat zien we zeker terug in de tv-formats die hier gepresenteerd worden. Veel ontwikkelaars en makers experimenteren met de mogelijkheden van AI, maar vooral met de vraag: wat is nog echt en wat is nep? Deze vraag wordt steeds relevanter in onze dagelijks leven en we zien veel formats rond dit thema. Het ultieme format hebben we nog niet gezien of bedacht, maar we staan ​​letterlijk nog maar aan het begin.”

Wie deze week Fresh TV – de presentatie van nieuwe televisie-ideeën van het Zwitserse tv-onderzoeksbureau The Wit – in Cannes bezocht, trok verbaasd de wenkbrauwen op bij de vele nep-of-echte formaten die voorbijkwamen. Zo presenteerde een Britse producer een nieuwe datingshow genaamd Zijn ze echt? waarbij één persoon via de computer in contact komt met vijf singles, waarvan er slechts één echt is. De andere vier zijn AI-klonen. En de talkshow werd vorige maand uitgezonden op de Duitse televisie Ikzelf gelanceerd waarin een 87-jarige cabaretier de jongere, virtuele versie van zichzelf ontmoet.

Talkshow Me & Myself, waarin de Duitse cabaretier Dieter Hallervorden (l) de jonge, virtuele versie van hemzelf (r) ontmoet.
Talkshow Me & Myself, waarin de Duitse cabaretier Dieter Hallervorden (l) de jonge, virtuele versie van hemzelf (r) ontmoet. © Sky origineel

Andere internationale tv-makers lieten zich door de film inspireren in hun zoektocht naar nieuwe televisieformaten The Truman Show, waarin Truman (acteur Jim Carrey) niet beseft dat hij in een nepwereld leeft. Ook in de zgn Joe Schmo-show – volgend jaar te zien in Amerika – beseft een jongen niet dat hij omringd is door acteurs.

Jasper van der Schalie van het Amsterdamse productiehuis TwentyTwo, eveneens aanwezig in Cannes, ziet zeker een toekomst voor AI in de tv-wereld, maar denkt dat het ei van Columbus nog niet gevonden is. ,,Ik denk kunstmatige intelligentie zal van groot belang zijn voor het Nederlandse drama. Met nieuwe technieken kun je in de toekomst de instructietaal met de juiste lipbewegingen veranderen in een andere taal. Als die techniek eenmaal verfijnd is, kan Nederlands drama aan veel meer landen verkocht worden.”

Liefde

Datingprogramma’s, ze zijn altijd populair geweest. Denken aan Op veel geluk, liefde op het eerste gezicht en later First Dates, boer zoekt vrouw En recentelijk de zomerse B&B vol liefde. Cupido zit inmiddels dicht bij een burn-out nu de liefdesprogramma’s als paddenstoelen uit de grond schieten, maar niet allemaal even makkelijk te verteren zijn. In Cannes kreeg het publiek een brok in de keel bij de presentatie van De gouden vrijgezeleen variatie op De bachelor waarin weduwnaar Gerry zoekt naar een nieuwe liefde nadat hij zijn eerste heeft verloren.

De nieuwe datingshow The Golden Bachelor.
De nieuwe datingshow The Golden Bachelor. ©ABC

Andere liefdesformaten waren vooral bedoeld om te lachen, zoals daten met singles verkleed als kikkers (Kus de kikker) en oudere mensen die elkaar leren kennen via een jongere look-alike (Altijd jong). Deze jongeren, zogenaamde levende avatars, zitten tegenover elkaar in een rijdende trein en leren elkaar kennen door de vragen die ze via een oortje van de oudere singles krijgen. Ook de Nederlandse producer Glow Media heeft iets nieuws bedacht: een datingshow (Liefde aan de lijn) waar soldaten hun potentiële partner meenemen op een missie.

Peter Kuipers, omroeporganisatie van de KRO-NCRV, denkt dat de kracht van een succesvol liefdesprogramma vooral in de ‘schaarste’ schuilt. ,,Boer zoekt vrouw is soms anderhalf jaar uit de lucht. Dit houdt de kijker vast benieuwd naar volgend seizoen.”

Ellen en Haico in Boer zoeken een vrouw.
Ellen en Haico in Boer zoeken een vrouw. © AVROTROS

Om klusjes te doen

In een tijd waarin de woningmarkt volledig gesloten is, is het verbouwen van je eigen woning populairder dan ooit. Bekende huisvestingsprogramma’s zoals Kopen zonder te kijken, Help mijn man is klusjesman, Eigen huis en tuin En De moeite waard?! krijgt volgend jaar concurrentie van een reeks nieuwe titels waar eigenaren zich in het zweet werken, zo werd duidelijk op de televisiebeurs in Cannes. Productiemaatschappij Vincent TV – bekend van Chateau Meiland, de heer Frank Visser En Draken nest – volgt koppels die elkaars huis grondig renoveren Pimpen zonder geld. Zoals de titel al verklapt, mogen deelnemers tijdens hun missie geen euro uitgeven. “In Europa wordt jaarlijks 11 miljard kilo meubilair weggegooid. Elf miljard! Wij willen laten zien dat een verbouwing duurzaam kan. Financiën spelen een grote rol Pimpen zonder geld. Vooral jongeren merken momenteel dat de woning van hun dromen niet beschikbaar is door de slechte doorstroming op de woningmarkt. Wat kun je dan doen? Vernieuwing!” antwoordt producer Vincent ter Voert zelf. Een paar jaar geleden introduceerde hij ook een woonprogramma Paleis voor bijna niets op tv, waarin gezinnen in financiële moeilijkheden hulp kregen van interieurontwerpers.

2023 TV programma Pimpen zonder Poen
2023 TV programma Pimpen zonder Poen © Vincent TV

Ook productiebedrijf TwentyTwo van Jasper van der Schalie en Paul van der Maesen werkt aan een nieuw klusjesmanprogramma. De renovatie van je leven voor NPO1. Morgen starten de opnames in het Gelderse Heerde, waar een oude, vervallen school wordt verbouwd tot woonhuis. De eigenaren van vier ruïnes worden een jaar lang gevolgd door camera’s. Van der Maesen ziet een duidelijke parallel tussen doe-het-zelf- en datingprogramma’s: twee thema’s waar kijkers al jaren geen genoeg van krijgen. “Bij datingshows vraag je je af of er uiteindelijk wel een match zal zijn. Bij renovatieprogramma’s of het resultaat mooi is, binnen tijd en budget.”

Psychologie

Marc Pos, de schepper en patriarch van De verraders, loopt de hele tijd door Cannes alsof het zijn verjaardag is. Hij heeft daarna Grote broer En De stem een wereldhit hebben die een nieuw genre creëerde: psychologische realiteit. “De tv-maker gaat uit van de menselijke psyche en het gaat niet om de fysieke opdrachten. Het gaat vooral om de mentale reis”, legt Pos uit. De verraders werd in 2021 voor het eerst uitgezonden en werd een echte kijkcijfershit. In dit psychologische trick-and-deception-programma strijden twintig bekende Nederlanders om een ​​zilverschat. Onder hen zijn drie verraders die de buit voor zichzelf willen houden en elke nacht een medespeler mogen vermoorden, na een geheime bijeenkomst in de kasteeltoren. De spanning van dit programma zit niet zozeer in de opdrachten die de kandidaten uitvoeren, maar in het gekonkel, het bedrog en het groeiende wantrouwen van de deelnemers.

In een interview met deze site zei Omroep Max-baas Jan Slagter begin dit jaar hoe hij zich niet kon settelen na thuiskomst. “Het duurde zelfs een paar weken na de opnames voordat ik dat hele spel van me af kon schudden. Op kantoor, thuis was ik nog met De verraders druk bezig.”

Tijl Beckand, presentator van De Verraders.
Tijl Beckand, presentator van De Verraders. © RTL

Cannes bevatte talloze nieuwe titels die voortbouwen op dit psychologische genre. Zo lanceerde een Spaanse producent vorige maand een tv-serie De jacht waarbij twee groepen opdrachten in de wildernis moeten voltooien. Onderweg worden ze tegengewerkt door teamgenoten die een geheime missie hebben: zoveel mogelijk bondgenoten uitschakelen.

Een heel ander programma, maar ook gericht op de psyche van de deelnemers, is het nieuwe RTL-programma Het levenspaddie wordt gepresenteerd door Mocro-maffiaacteur Nasrdin Dchar. Hij volgt acht jongeren die kampen met psychische problemen tijdens een reis door Zwitserland. Het levenspad verscheen onlangs op Videoland en kreeg tot nu toe lovende kritieken. Niet alleen de jongeren werden met zichzelf geconfronteerd, ook Dchar – die hoogtevrees overwint tijdens de opnames – leert zichzelf beter kennen.

Nasrdin Dchar (l) in The Life Trail.
Nasrdin Dchar (l) in The Life Trail. © Videoland / Shotbysud

Luister ook hieronder naar de AD Media Podcast. Je kunt al onze podcasts vinden op ad.nl/podcasts.



Bekijk hieronder onze show- en entertainmentvideo’s:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *