Nu in de koopjesbak bij de kringloop, aangeboden voor een volgende ronde: winkelketen Blokker



Naast diepe zakken heeft de koper visie en optimisme nodig om het voormalige familiebedrijf (sinds 1896) levensvatbaar te houden. De opkomst en ondergang van het Blokker-imperium is exemplarisch voor de neerwaartse cyclus waarin het klassieke ‘winkelen’ zich beweegt.

Toen CEO Jaap Blokker in 2011 overleed, genereerde de familie nog bijna drie miljard euro omzet in de drieduizend winkels van diverse formules. Maar de Blokkers maken sinds 2014 verlies en er is al een reeks dochterondernemingen verkocht en/of failliet gegaan: Bart Smit, Marskramer, Xenos, Leen Bakker, Toys R Us, Casa, BCC, Big Bazar enzovoort.

In 2018 werd de groep overgenomen door de toenmalige bestuursvoorzitter Michiel Witteveen, die zelf uit een familie van (mode)retailers komt. De familie Blokker gaf hem een ​​onbekende ‘bruidsschat’ om hun winkelketen te moderniseren. Maar begin dit jaar vertelde Witteveen dat hij werkte bij..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *