Onthuld: de iconische Renault 5 is terug, maar nu elektrisch en hij kost 25.000 euro | Auto


Renault heeft op de Autosalon van Genève de eigentijdse versie van de iconische Renault 5 onthuld. Net als de klassieker uit de jaren ’70 moet hij betaalbaar zijn en dus toegankelijk voor een breed publiek. Maar er is één groot verschil: het nieuwe model is volledig elektrisch.

In de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, zoals hij officieel heet, is het origineel direct herkenbaar, maar toch oogt het retromodel onmiskenbaar als een moderne auto. In het huidige modellenprogramma volgt hij de elektrische Zoe op, die al sinds 2012 bestaat. De nieuwe Renault 5 is 3,92 meter lang en is daarmee zestien centimeter korter dan een Zoe, maar ook negen centimeter korter dan een Clio.

Tot 400 kilometer rijbereik

Een elektromotor afgeleid van de aggr-motor in de Megane E-Tech drijft de voorwielen aan. In dit geval levert hij, afhankelijk van de versie, 95, 120 of 150 pk. Laatstgenoemde motorversie beschikt over een accupakket van 52 kWh met een rijbereik van zo’n 400 kilometer. De andere twee hebben drie modules en 40 kWh en zijn theoretisch goed voor zo’n 300 kilometer.

De goedkoopste versie met 95 pk kan niet snelladen. De stap naar de 120 pk sterke motor zal voor veel kopers straks verleidelijk zijn. Op de snellader haalt hij 80 kW, waardoor het kleine accupakket net zo snel gevuld is als de 52 kWh-accu met maximaal 100 kW. Bovendien kunt u deze versies lossen voor de functies Vehicle-to-Load en Vehicle-to-Grid. Je kunt de 5 dus ook daadwerkelijk gebruiken om andere apparaten, zoals een e-bike, op te laden. En ook als energiebuffer voor bijvoorbeeld een huis met zonnepanelen, al moet de infrastructuur en energieleverancier daar wel geschikt voor zijn.

Renault5 2024
Renault5 2024 ©Renault

Geen ruimtewonder

De nieuwe 5 is geen ruimtewonder. De zitruimte achterin is net voldoende voor een volwassene. Vooral door de hoge vloer en beperkte beenruimte zit je daar niet echt comfortabel. De bagageruimte is met 326 liter zeker bruikbaar, maar blijft iets (Zoe) tot veel (Clio) achter bij andere compacte Renaults. Er is geen bagageruimte voorin (‘frunk’), maar de 5 kan wel een aanhanger trekken van maximaal 500 kg.

Het interieur is, net als het exterieur, van zeer hoge kwaliteit. Een knipoog naar het verleden zijn onder meer de 5 Turbo-achtige sportstoelen, het ruitpatroon in de hemelbekleding en de verticale stiksels op het dashboard aan de passagierszijde. Toch is het interieur vooral aangenaam modern. Het middengedeelte van het dashboard is iets naar de bestuurder toe gedraaid en er zijn nog voldoende fysieke knoppen aanwezig, waardoor de auto eenvoudig te bedienen is.

Renault5 2024
Renault5 2024 ©Renault

Twee 10-inch schermen geven toegang tot een Android Automotive infotainmentsysteem, dat speciaal voor dit nieuwe model is voorzien van een speelse uitbreiding. Er is een echte ‘avatar’ genaamd Reno, aan wie je van alles kunt vragen.

Bij de introductie was de Renault 5 verkrijgbaar in een Techno- en Iconic-versie, die beide ongeveer even compleet zijn maar qua uiterlijk verschillen. De basisversie komt later en mist onder meer het Google-systeem, maar is met een vanafprijs van zo’n 25 mille een echte prijspakker. De prijzen van de duurdere versies volgen later dit jaar, want in september moet de nieuwe Renault 5 met zijn prijskaartje bij de dealer verschijnen.

Hoe bijzonder was de Renault 5 ooit Je kunt het lezen op de website van Autoweek.

Het sympathieke origineel dateert uit 1972

De Renault 5 zoals hij in de jaren zeventig furore maakte.
De Renault 5 zoals hij in de jaren zeventig furore maakte. © Fons Klappe

De Renault 5 debuteerde in 1972 en maakte door zijn enorme verkoopaantallen en sympathieke, herkenbare uiterlijk terecht een aanspraak op de tegenwoordig vaak misbruikte term ‘icoon’. In 1984 volgde de tweede generatie. Die ‘Supercinq’ leende veel uiterlijke kenmerken van de originele 5, maar was compleet nieuw. Hij hield het tot ver in de jaren negentig vol en werd zelfs een tijdje samen met zijn opvolger Clio (1990) verkocht. Het uiterlijk van de nieuwste 5 is geïnspireerd op zowel de originele 5 als de latere super-5, met hier en daar wat elementen van de sportieve 5 Turbo uit de jaren 80.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *