Fietsverkoper leeft nu bijna volledig van verkoop e-bikes | Economie



De e-bike is een belangrijke motor voor de fietsindustrie. Vorig jaar was de verkoop van e-bikes volgens de laatste cijfers zelfs goed voor ruim 80 procent van de omzet van de gehele fietsenbranche. Een elektrische tweewieler zou in 2023 gemiddeld 2.574 euro kosten, 95 euro meer dan het jaar ervoor.

De gehele fietsenbranche zag de omzet verder stabiliseren op 1,4 miljard euro, zo blijkt uit onderzoek van Koninklijke RAI Vereniging en Bovag, uitgevoerd door GFK. Na de uitzonderlijke vraag naar tweewielers tijdens de coronapandemie is deze ‘gezonde’ markt inmiddels weer tot rust gekomen, constateren de verenigingen. Uiteindelijk zijn er in 2023 804.000 nieuwe fietsen verkocht, iets minder dan de 855.000 in 2022.

De e-bike heeft een marktaandeel van ruim 56 procent. In totaal werd er voor 1,17 miljard euro aan elektrische fietsen verkocht. De dominante positie van de e-bike heeft ervoor gezorgd dat een derde van alle verkochte nieuwe fietsen inmiddels een gemiddeld prijskaartje heeft van ruim 2.400 euro.

‘Evolutie in fietsenmarkt’

“De markt moest na de hoogconjunctuur tijdens de coronaperiode wat vertragen, maar de vraag bleef per saldo op hetzelfde niveau”, constateert Huub Lamers, voorzitter van de sectie Wielrennen van de RAI Vereniging. Volgens Lamers is en blijft de belangstelling voor fietsen in het algemeen en comfortabele e-bikes in het bijzonder onverminderd groot.

Er zit de komende jaren nog veel potentieel op het gebied van woon-werkverkeer, want ongeveer de helft van de werknemers beschikt nog niet over een bedrijfsfiets. Lamers: “Wij blijven ons daarom inzetten voor een nog betere en aantrekkelijkere leasefietsregeling die mensen daadwerkelijk stimuleert om met de fiets naar het werk te gaan.”

Volgens Maarten Akkers, voorzitter van Bovag Fietsbedrijven, zijn we momenteel getuige van een evolutie in de fietsenmarkt. “We zien een verschuiving in de behoeften en voorkeuren van de consument, in lijn met het ‘zeswielprincipe’. De fiets, en met name de e-bike, biedt een flexibel, duurzaam en gezond alternatief voor de korte tot middellange afstanden, terwijl de auto nog steeds zijn rol speelt. rol bij langere ritten of wanneer een groter laadvermogen nodig is.”

Afgezien van de e-bike geeft iets minder dan een kwart van de consumenten nog steeds de voorkeur aan een traditionele toer- of stadsfiets. Daarna volgen de kinderfiets en de mountainbike.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *