Groningen geeft 22 miljoen aan luchthaven Eelde. ‘Vliegveld voorlopig uit gevarenzone’

[ad_1]

Groningen Airport Eelde ontvangt een subsidie ​​van 22 miljoen euro van de provincie Groningen. Het geld is bedoeld voor 10 jaar, voor activiteiten die niet direct met vliegen te maken hebben, zoals veiligheid en brandweer.

Het voorstel van gedeputeerde staten moet nog door de Staten worden goedgekeurd. Het is de bedoeling dat de provincie Drenthe volgende maand een besluit neemt over een soortgelijk bedrag.

“Het gaat om een ​​aanzienlijk bedrag. Maar er gebeuren veel mooie dingen op de luchthaven, die ook voor de provincie Groningen en Drenthe van groot belang zijn”, zegt gedeputeerde Economische Zaken Henk Emmens (BBB). “We gaan op deze manier door met de luchthaven. Dit maakt de wereld ook toegankelijker voor de Groningers.”

Zonder dit geld kunnen wij niet opereren

Meiltje de Groot, directeur van de noordelijke luchthaven, is ‘zeer dankbaar’ voor het voorstel. “Dit is belangrijk voor ons en voor Noord-Nederland. Eelde bevindt zich voorlopig uit de gevarenzone. Daarmee kunnen we de kosten voor de komende tien jaar betalen. Zonder dit geld kunnen wij niet opereren.”

Dankzij de subsidie ​​ziet de toekomst van Groningen Airport Eelde er een stuk beter uit, zeker als ook Drenthe zijn steentje bijdraagt, zegt De Groot. Ze zou graag zien dat de openingstijden van de luchthaven iets worden uitgebreid, naar 6 uur in de ochtend in plaats van half zeven en naar twaalf uur in de avond in plaats van elf uur. “We hebben nog ruimte om te groeien.” Eelde had vorig jaar bijna 100.000 vluchten. Het tekort bedroeg ongeveer 300.000, veel minder dan de verwachte 1,4 miljoen.

Gesprekken met Schiphol

De Groot zegt dat de gesprekken met Schiphol nog gaande zijn. Dat gebeurde de afgelopen dagen ook. Eelde zou graag een deel van de activiteiten van die drukke luchthaven naar dit deel van het land willen verplaatsen, maar tot nu toe heeft Schiphol zich terughoudend opgesteld. “Maar ze vinden ook dat dit soort kosten door de overheid betaald moeten worden en dat gebeurt hier ook. Dat maakt het makkelijker. Ook Schiphol wil onderdeel zijn van de regio.”

Dat er weer overheidsgeld naar het regionale vliegveld gaat, vindt ze niet vreemd. “Tachtig procent van de regionale luchthavens heeft meer geld nodig.”

Duurzame initiatieven

De directie probeert het economische draagvlak te verbreden, aldus De Groot. Zo wordt er gewerkt aan een nieuw bedrijventerrein van 15 hectare. Ook zijn er plannen voor duurzame initiatieven zoals elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Over dat laatste onderwerp praat Eelde met Airbus en Fokker. Vanaf 2027 moeten vliegtuigen die op deze nieuwe brandstof vliegen getest worden.

Het is nog te vroeg om te zeggen of er volgend jaar nieuwe verbindingen vanuit Eelde komen. Volgens De Groot houden de luchtvaartmaatschappijen het kruit nog droog en wachten ze op de ontwikkelingen op Schiphol, die mogelijk flink moeten krimpen.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *