Jumbo stopt met kiloknallers en stuurt aan op lager vleesaanbod. Welke supermarkt volgt dit voorbeeld? | LC commentaar



Jumbo stopt met de kiloknaller. De Brabantse supermarktgroep is de eerste keten die een einde maakt aan de stunt met de vleesprijzen. Een gedurfd besluit. Vlees is immers een belangrijk onderdeel van het winkelmandje van de meeste Nederlanders. Supermarkten trekken extra klanten als ze prijsverlagingen doorvoeren op bijvoorbeeld biefstuk, gehakt, kipfilet of karbonade.

Retailexpert Hans van Tellingen verwacht daarom dat Jumbo haar besluit heroverweegt. Simpelweg omdat het te veel omzet gaat kosten, legde hij afgelopen zaterdag uit in deze krant. Van Tellingen gaat ervan uit dat de concurrentie het voorbeeld van Jumbo niet zal volgen.

Dat lijkt niet vanzelfsprekend. Als het gezegde ‘Als één schaap de dam oversteekt, zullen er meer volgen’ op wat dan ook van toepassing is, dan is het wel de supermarktsector. Zeker als het om een ​​afschrikkende maatregel gaat, durven supermarkten vaak niets te doen als anderen niet meedoen.”

Belangrijkste drijfveer: klimaat

Het klimaat is voor Jumbo de belangrijkste motivatie om af te zien van de kiloknaller. De supermarktgroep heeft zich aangepast aan de eiwittransitie. Het doel is dat in 2030 niet meer dan 40 procent van de eiwitconsumptie uit dierlijke producten zal bestaan. Nu is dat ongeveer 60 procent. Jumbo concludeert dat deze verlaging niet mogelijk is als we blijven stunten met de vleesprijzen.

Gewijzigde kijk op kilobanger

Het is interessant om te zien hoe de kijk op kiloknallers is veranderd. Tot voor kort werkten boeren- en dierenwelzijnsorganisaties nog redelijk samen in hun strijd tegen vleesprijspromoties door supermarkten. Door deze acties zien veehouders hun marges krimpen. Zij zijn daardoor genoodzaakt om op te schalen. De Tweede Kamer ging daar eind 2022 mee akkoord. In een motie eiste ze een einde aan het stunten met vers voedsel, waaronder vlees, omdat boeren door de stuntaanbiedingen niet genoeg geld krijgen voor hun producten.

De handtekening van BBB stond ook onder die motie. Nu Jumbo de daad bij het woord voegt, zijn BBB-leider Caroline van der Plas en haar tweede Mona Keijzer plotseling van standpunt veranderd. Van der Plas komt nu op voor ‘die honderdduizenden gezinnen die dankzij deze aanbiedingen vlees op tafel kunnen zetten’. Keijzer stelt dat het vooral de hogere inkomens zijn die deze beslissingen nemen of toejuichen.

Kleinere vleessector

De echte reden voor de ommekeer van het BBB-duo is waarschijnlijk een andere. Zij zien dat Jumbo door afscheid te nemen van de kiloknaller bewust mikt op een kleiner vleesaanbod, met als resultaat een kleinere vleessector, de harde kern van hun achterban. Maar is een lager vleesaanbod slecht? Nee, want vlees blijft een populair product. Een kleinere sector zal dus betere rendementen behalen. Het is dan ook te hopen dat het besluit van Jumbo wordt gevolgd. Het zal niet beter zijn voor het klimaat en voor de vleesindustrie.

Het commentaar is een dagelijkse column waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Opmerking? Mail naar reactie@lc.nl .

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *