Zingen, gillen en dansen met Taylor Swift in de bioscoop


De stembanden van de Swifties krijgen een zware klap. Fans zingen bijna drie uur lang mee met de film Taylor Swift: The Eras-tournee, een opname van de concertreeks waarmee Taylor Swift dit jaar stadions in de VS uitverkocht. “Ben je een beetje hees?” vraagt ​​vader Willem (45) na afloop aan zijn dochter Karlijn (13). ‘Ja,’ zegt ze. “Ik zong heel luid mee.” Vader begeleidt zijn dochters deze donderdagavond bij Pathé Utrecht Leidsche Rijn in Utrecht. Maar met zijn T-shirt laat hij zien dat hij ook fan is van het Amerikaanse popfenomeen. Er staat ‘SWIFTIE PAPA’. “Ik luisterde al heel lang naar haar muziek. Nu doe ik dat met mijn dochters en zij gaan er echt voor.”

Tijdens de film doet iedereen in de kamer mee. Over bioscoopetiquette hoeven de Swifties zich minder zorgen te maken: zingen, dansen en zelfs opnemen via de telefoon wordt aangemoedigd, zolang je anderen er maar niet mee lastig valt. Ook lijkt de sfeer bij sommige vertoningen meer op een concert dan op een filmvertoning. Bij een eerder optreden is dat nog niet het geval NRC bezoeken. Tijdens een middagvertoning in Eindhoven blijft iedereen zitten, al zijn er wel veel bewegende hoofden te zien tijdens hits als ‘Shake It off’ en ‘Anti-Hero’. Een groep vrienden liet na afloop weten dat ze wilden dansen. Maar zoiets voelt ongemakkelijk in een stille kamer, aldus de 23-jarige Lisa. “Maar ik steun mensen die heel veel dansen. Leef je droom!”

In de show zet Swift al haar ‘eras’ (eras, eigenlijk gewoon albums) in de spotlight. Elk tijdperk heeft zijn eigen visuele stijl die wordt verwerkt in de stadionshow: tijdens de liedjes van het ingetogen pandemie-album Folklore Swift loopt over het dak van een boshut, tijdens de synthpop van haar meest recente album Middernachten juwelen vliegen over de gigantische videocatwalk waar Swift op staat.

Wereld ster

Ondanks het technische vernuft op het podium, bestaat er geen twijfel over de echte aantrekkingskracht: Taylor Swift zelf. Tijdens de registratie ziet u waarom zij haar status als wereldster heeft bereikt. Naast een arsenaal aan sterke liedjes is haar grote wapen de manier waarop ze communiceert met haar fans, voornamelijk jonge vrouwen. Sommigen zien zichzelf in haar en groeide met haar mee, jongere fans zien haar als een coole oudere zus. Zelfs in een stadion met 70.000 bezoekers, in dit geval SoFi Stadium in Los Angeles, weet ze intimiteit te creëren. Ze doet alsof ze niet kan geloven dat ze daar staat. Na een tijdje ga je daar als nuchtere kijker in geloven.

Dat het oprecht overkomt, neemt niet weg dat Swift ook nog eens een ontzettend slimme zakenvrouw is, iemand die haar waarde kent. Met de uitgave van de Eras-rondleidingfilm toont ze opnieuw haar unieke positie in het poplandschap. Zonder medewerking van een filmstudio regelde ze de distributie rechtstreeks met bioscoopketens als AMC Theaters in de VS en Pathé in Nederland. Hoewel het Europese deel van de tour nog moet plaatsvinden, is de opname hier sinds vorige week al in de bioscopen te zien (deze zal in juli 2024 drie keer te zien zijn in een uitverkochte Johan Cruijff Arena). Een regulier kaartje voor de film kost 19,89 euro, duurder dan een gemiddeld bioscoopkaartje. De onderscheiding verwijst naar zowel haar geboortejaar als haar album 1989. Die zet pakte goed uit: in het eerste weekend bracht de film wereldwijd ongeveer $130 miljoen op: $93 miljoen in Amerika en bijna $31 miljoen in de rest van de wereld. Dit maakt het nu al de meest succesvolle concertfilm ooit.

Meer concertfilms

Ook een ander popicoon stond dit jaar in stadions en bioscopen: Beyoncé, die ook aanwezig was bij de première van Swifts film. Renaissance: een film van Beyoncé zal vanaf 1 december in Amerika verschijnen. Een Pathé-woordvoerder kon nog geen duidelijkheid geven over een Nederlandse première, maar het lijkt logisch dat de film ook zijn weg naar de Nederlandse bioscopen zal vinden. Maar het zijn niet alleen de moderne acts die iets zien in de bioscoop. In januari verschijnt een vernieuwde versie van de legendarische Talking Heads-concertfilm Houd op met het maken van zin vanaf 1984 in theaters.

De kans is groot dat er na dit succes meer inschrijvingen naar de bioscoop gaan. Dit betekent dat er weer een trend is ingestort. Zowel Swift als Beyoncé hebben hun eerdere concertregistraties overgezet naar de streamingdienst Netflix. Ze lijken allebei tot de conclusie te zijn gekomen dat een bioscoopuitgave nog lucratiever is. En vanuit een minder zakelijk perspectief: het is natuurlijk veel leuker om zo’n film te zien in een zaal met vrolijke gelijkgestemden.

Terwijl de popcorndozen worden opgeruimd, gaat de debriefing in Utrecht nog even door. Vrienden pronken met hun Taylor Swift-armbanden en praten over hun favoriete ‘tijdperken’. De 10-jarige Ferres, die een jasje draagt ​​met daarop alle albumtitels, zegt ook dat hij last heeft van zijn stem. Het was het waard: “Het is de beste film die ik ooit heb gezien.”

Als het tijd is om het gebouw te verlaten, is het ook tijd om terug te keren naar de echte wereld. Pater Willem: “Mijn T-shirt kan uit, ik ga de kinderen nu veilig thuisbrengen.”

Taylor Swift: The Eras-tournee is tot en met 5 november in de bioscopen te zien. Alleen op donderdag t/m zondag.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *