Ook zo klaar met al dat karton om je pakketjes? Start-up Boxo uit Leeuwarden heeft herbruikbaar alternatief



Vorig jaar werd er 84 miljoen kilo karton bij ons in huis gehaald met de pakketjes die we online bestellen. Start-up Boxo uit Leeuwarden wil een herbruikbaar alternatief bieden.

Het begon met de berg karton thuis. Waren al die dozen waarin zijn online bestellingen binnenkwamen echt nodig? Voor Okke de Jonge was die ergernis de reden om op zoek te gaan naar een herbruikbaar alternatief. Een alternatief dat uiteindelijk de basis zou vormen voor zijn Leeuwarden start-up Boxo.

Het alternatief dat De Jonge bedacht heeft lijkt het meest op een grote envelop van hetzelfde stevige plastic als een grondzeil. Het sluiten gebeurt met sterke klittenbandsluitingen die ook een mooi scheurgeluid maken als je ze lostrekt. “Dat was echt iets waar we naar op zoek waren. Die ervaring wil je.”

En heel belangrijk: de tassen van Boxo, de Boxobags, gooi je niet weg. Nee, je levert ze opnieuw in zodat de volgende keer een nieuw pakket verzonden kan worden.

Onverwacht complex product

Tot nu toe klinkt het allemaal vrij eenvoudig. Het was ook wat De Jonge voor ogen had toen hij als student bij NHL Stenden met de tassen begon. Maar gaandeweg ontdekte hij dat hij eigenlijk een heel complex probleem aan het oplossen was. En hij begon te begrijpen waarom de grote spelers op de pakketmarkt, van kartonfabrikanten tot vervoerders en webshops, de uitdaging niet aangingen. “Er gebeurde echt heel veel.”

Want jij kunt de tas ontwerpen, ook al zijn er de nodige testversies aan voorafgegaan. “In Arnhem, waar een van mijn partners woont, hangen er zo’n acht aan de muur”, zegt De Jonge. Maar wat het ingewikkeld maakt, is het retoursysteem. Hoe zorg je ervoor dat de verpakking die een webshop verlaat, ook terugkomt in het systeem?

Om dat probleem op te lossen, heb je IT nodig. Veel van dat. “Tegenwoordig voelen we ons bijna meer een IT-bedrijf”, grapt De Jonge. De oplossing? “We hebben software gemaakt die elk pakket precies kan volgen.”

Etiketten en software

Op elke Boxobag is een label genaaid met een unieke code. “Hierdoor weten we per pakket wie er gebruik van maakt, hoe vaak en waar het zich bevindt.” Het label speelt ook een rol in het retoursysteem achter de tassen. De consument die op deze manier zijn pakket thuis ontvangt, dient de tas in te leveren bij een retourpunt. Als hij hem daar in een bak gooit, weet het systeem van Boxo dat de tas terug is en weer gebruikt kan worden.

Om gebruikers te stimuleren de tassen terug te brengen, werkt het systeem met statiegeld. “Bij iedere zending beladen wij de tas met een statiegeld van 3,95 euro. Dat bedrag betaal je als consument bij je bestelling. Als je de tas vervolgens retourneert, ontvang je via een QR-code het bedrag terug. Met Tikkie Terug gaat dat heel snel.”

De missie van De Jonge is dat Boxo een systeem heeft dat zo eenvoudig is dat het straks net zo normaal is als statiegeld op een krat bier. “Wij spelen in op een gedragsverandering. En dat is ook nodig omdat in 2030 tien procent van de verzonden pakketjes verpakt moet zijn in herbruikbaar materiaal. Het gaat echt om miljoenen zendingen per jaar.”

Na een pilot in Utrecht, volgend jaar in Leeuwarden

Boxo is nog ver verwijderd van het bereiken van die miljoenen. Momenteel lopen er een aantal pilots met webshops. Voorlopig kunnen alleen consumenten uit Utrecht ervoor kiezen om hun pakketje in de herbruikbare verpakking te laten versturen. “We wilden de technologie eerst grondig testen. En zoals het er nu voorstaat, lijkt het goed te werken.”

De Jonge en consorten durven daarom volgend jaar hun dienstverlening uit te breiden naar meer steden. Consumenten in Amsterdam, Leiden, Utrecht, Arnhem en Leeuwarden kunnen er dan ook voor kiezen. Zij hebben bewust voor deze spreiding gekozen. “Er is ons gevraagd waarom we ons niet volledig inzetten voor het Westen, omdat het idee is dat de markt er meer klaar voor is. Maar we willen zelf ontdekken wat er gebeurt. We willen kunnen zien hoe het werkt in verschillende landen. plaatsen.”

Boxo heeft momenteel 2000 Boxo-tassen in omloop. Er worden er nu nog 2.500 gemaakt en volgend jaar komen er nog eens 25.000 bij. De start-up is daarom serieus aan het opschalen.

Duurzaam op twee manieren

Ook voor De Jonge is dat belangrijk. “Voor mij is duurzaamheid de drijfveer. Maar duurzaamheid betekent voor mij twee dingen: dat je goed bent voor de wereld, maar ook dat je zelf een duurzame bedrijfsvoering hebt. Uiteindelijk wil ik dat het bedrijf winstgevend is en op eigen benen kan staan.”

De Jonge acht de kans dat dat lukt vrij groot. “In het begin stopten we er vooral ons eigen geld in. Toen hebben we dankzij subsidies het nodige kunnen doen en nu hebben we onze eerste betalende klanten. Dat zal ook uw bedrijf veranderen. Jouw relatie met de klant is ineens anders. De feedback is heel anders als iemand daadwerkelijk voor je product betaalt.”

Hij is niet bang om uiteindelijk ingehaald te worden door een grote speler die zijn idee opzij zet. “Onze missie is om herbruikbare verzendverpakkingen de standaard te maken in Nederland. Dit kunnen wij niet alleen, wij hopen dat andere partijen zich aansluiten en meedoen. Voor de partijen in de markt is het lastiger omdat het niet hun core business is. Dat is voor ons als start-up makkelijker.”

Boxozakken gemaakt van oude bigbags van Friesland Campina

Boxo wil de herbruikbare verzendverpakkingen lokaal en circulair produceren. Hiertoe is het bedrijf een samenwerking aangegaan met Friesland Campina, Caparis en Kussens op Maat. Boxo gebruikt oude big bags van het zuivelbedrijf als grondstof voor de eigen zakken. “Friesland Campina gebruikt die big bags voor het transport en de opslag van melkpoeder.” zegt Okke de Jonge. ‘Maar omdat het om levensmiddelen gaat, mogen ze die maar één keer gebruiken. Daarna moeten ze weg.’’ De big bags komen helemaal niet in aanraking met het poeder. ‘Er zit een extra laag in. Die big bags zijn dus helemaal niet vies, er zit hooguit wat stof op.”

Het plastic van de tassen is van zeer hoge kwaliteit. “Het is extreem duurzaam”, zegt De Jonge. “Met een gewone schaar kom je er nauwelijks doorheen.” Dat is nodig omdat elke Boxo-tas minimaal vijfhonderd keer mee moet gaan. “Dat klinkt best veel, maar er zijn webshops die zo’n tas vijf tot zes keer per maand gebruiken.” Er valt echter nog veel te repareren, zelfs onder de meest extreme omstandigheden. “Daar zijn ze voor ontworpen. Pas als ze helemaal uit elkaar vallen, gooien we ze weg.”

De Boxo tassen worden in Leeuwarden uit elkaar gehaald en gereinigd door medewerkers van Caparis. Vervolgens worden ze bij Kussens op Maat in Kollum aan elkaar genaaid. Momenteel werken er vier mensen aan, maar De Jonge denkt dat het er meer zullen worden. “We hopen ook enkele processen op te zetten. Bijvoorbeeld om mensen aan werk te helpen die de taal nog niet goed spreken.”

Uit één bigbag kunnen vier Boxo-zakken worden gehaald. “We gebruiken eigenlijk alle kanten van de tas.” Ook de handvatten zijn niet verwijderd. “Deze gebruiken we weer bij het maken van de grote zakken waarin we de Boxo-tassen verzamelen op het afleverpunt. Ze moeten sterk zijn en deze handvatten zijn er omdat ze gemaakt zijn om met een vorkheftruck te worden opgetild.”

De Jonge is er trots op dat hij de productieketen zo lokaal heeft kunnen organiseren. “Het is eigenlijk wel leuk dat je van Fries afval producten kunt maken die straks door het hele land verscheept worden.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *