[ad_1]
Veel Australischer had de eerste etappe van de World Solar Challenge niet kunnen zijn voor Top Dutch Solar Racing, het Gronings-Friese studententeam.
Loeka Demkes, studente aan de Hanzehogeschool Groningen en lid van het Groningen-Friese team, moet nog even bijkomen van alles wat er op de eerste dag van de Bridgestone World Solar Challenge is gebeurd.
Zonneauto Green Thunder van Top Dutch Solar Racing legde maar liefst 632 kilometer af, van Darwin tot Dunmarra, met een gemiddelde snelheid van bijna 75 kilometer per uur. Doordat het veel zonniger (en met 39 graden erg warm) was dan voorspeld, kon het team op dag één veel meer kilometers afleggen dan verwacht.
Koeien bokken
“We hebben heel veel spannende momenten gehad”, zei Demkes via een slechte internetverbinding. ‘Als een wallaby die voor de Groene Donder sprong en wilde koeien die om de auto heen begonnen te bokken.’
Voor al die beesten moest de bestuurder van de Noord-Hollandse zonneauto een paar keer op de rem trappen. Net zo indrukwekkend waren de diverse bosbranden waar de voertuigen langsreden. Demkes: “Heel intens om te zien en spannend om langs te rijden.”
De 632 kilometer die Top Dutch Solar Racing (bestaande uit 38 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanze, Noorderpoort, Alfa College en NHL-Stenden) op de eerste dag van de solar challenge aflegde, leverde een mooie plek in de subtop op. Slechts 6 (van de 23) teams wisten Dunmarra eerder te bereiken. De snelste waren de Belgen van Innoptus, die hun wereldtitel van 2019 verdedigden. De ingenieursstudenten uit Leuven behaalden een gemiddelde snelheid van 95 kilometer per uur.
Haal het dak eraf
Het Topteam van Nederland is zeer tevreden met de voorlopige zevende plaats. “Veel beter dan verwacht”, zegt Demkes. Eerder deze maand kreeg het team een enorme tegenslag toen tijdens een proefrit het hele schuifdak eraf vloog. Alles is gerepareerd en het probleem lijkt opgelost, concludeert Demkes na de eerste racedag. “Maar dat weten we zeker zodra we in Coober Pedy aankomen, want daar waait de wind het hardst.”
Dat zal nog wel even duren, want het ligt in het zuiden. De World Solar Challenge duurt vijf dagen. De route tussen Darwin en Adelaide is drieduizend kilometer lang. De Green Thunder bereikt een topsnelheid van ongeveer 140 kilometer per uur. De racewagens starten elke dag om acht uur in de ochtend en moeten om precies vijf uur in de middag stoppen. De Noord-Hollandse auto wordt begeleid door een konvooi van zeven auto’s, inclusief de ‘verkenner’ die voorop rijdt, de verkeerssituatie verkent en een geschikte plek zoekt om te overnachten.
Dat is in ieder geval na dag één goed gelukt, vertelt Demkes. “We slapen met twee andere teams op dezelfde kampeerplek.”
[ad_2]