[ad_1]
Verleidelijk lekker, dat is de nieuwste interieurtrend van Parijs. Met kleuren en vormen die rechtstreeks uit de banketbakkerij lijken te komen. Romige verfkleuren met namen als ‘Madeleine’ en ‘Ganache’ en tegels en accessoires zoals kleine gebakjes. Om voor te sterven.
Warmte en comfort voor sfeervolle en gezellige interieurs, dat is wat het Engelse behang- en verfmerk Little Greene dit najaar brengt. Interieurs die alle zintuigen prikkelen dankzij een collectie warme, neutrale honing-, karamel- en chocoladetinten. Elke kleur is geïnspireerd op heerlijke desserts, koekjes en taarten die niet zouden misstaan in de vitrines van de Parijse banketbakkerij.
‘Sweet Treats’ is een – compacte – capsulecollectie, nieuw in het assortiment van het Noord-Engelse bedrijf dat bekend staat om klassieke kleuren en rijke tinten. De capsulecollectie bevat kleuren die – net als veel andere kleuren in het Little Greene-assortiment – nauwkeurig zijn overgenomen van historische muren, houtwerk en meubels, die worden onderhouden door de National Trust, een organisatie die zich inzet voor het behoud van erfgoed.
De motivatie achter het sensuele kleurenpalet is om de kleur bruin in de spotlight te zetten. De kleur van mokka, chocolade en in lichtere tinten karamel en honing is helemaal niet ouderwets en onbruikbaar, zegt Ruth Mottershead, creatief directeur van Little Greene. “Door prachtige kleuren aan te bieden die elegantie en verfijning in elk interieur brengen, willen we met ‘Sweet Treats’ de indruk bestrijden dat bruin een saaie kleur is. Zelfs niet. Warme kleuren op basis van omber en oker creëren gezellige, rustgevende en charmante ruimtes. Diepe, rijkere karamels zijn perfect voor het creëren van verleidelijke en weelderige interieurs, terwijl zachte goudtinten comfort bieden en de wens weerspiegelen om warmte in huis te brengen.”
Rijke chocolade en warme room
De collectie is verleidelijk, vooral dankzij de namen die je doen watertanden. Wat te denken van de bekende Little Greene favoriet, de smaakvolle kleur ‘Chocolate Colour’, maar ook nieuwe verfijnde goudtinten als ‘Madeleine’ en ‘Bombolone’, meer trendy karamelkleuren ‘Galette’ en ‘Affogato’ – die meteen je wilt een bolletje ijs eten dat smelt in de koffie – maar ook zachtroze tinten zoals ‘Split pink’ en ‘Mochi’.
Little Greene geeft ook tips en tricks om al dit lekkers in je eigen huis te proberen. “Als deze smakelijke tinten niet genoeg zijn om je zintuigen te prikkelen, hebben we voor elke tint ook een verleidelijk recept gemaakt”, aldus Mottershead.
Zo doet de kleur ‘Muscovado’ – geïnspireerd op pure en ongeraffineerde muscovadosuiker, vaak gebruikt in ambachtelijke bakkerijen – het volgens Little Greene goed in de keuken. Combineer deze diepe en warme aardse rode kleur bijvoorbeeld met één of meerdere tinten uit de neutrale kleurfamilie ‘Slaked Lime’ van het verfmerk. Je kunt het compleet maken met het recept voor ‘Muscovado Meringues’ (te vinden op littlegreene.com/recipes). ‘En ‘Ganache’ is waarschijnlijk de donkerste tint die je in huis gaat gebruiken, maar durf het te combineren met de nog donkerdere ‘Chocolate Colour’ voor een krachtig interieurstatement, raadt Little Greene aan.
De ‘ganache’ met chocoladetopping, waarnaar de verfkleur is vernoemd, zou volgens de Franse folklore in het Parijs van de jaren twintig door een boze chef-kok zijn uitgevonden als een belediging. Het gelukkige toeval dat hieruit voortkwam was – letterlijk – een mengsel van rijke chocolade en warme room, nu absoluut onmisbaar in de banketbakkerij van Parijs. Als verfkleur werd het onthuld als een van de tinten in een complexe plafondschildering in Blickling Hall in Norfolk, die begin twintigste eeuw werd dichtgetimmerd en bijna honderd jaar later na een overstroming door de National Trust werd herontdekt.
Donuts, koekjes en eclairs
Minstens zo lekker en misschien wel een mooie aanvulling op al die lekkere kleuren aan de muur, zijn de tegels die Gorbon afgelopen september in Parijs presenteerde. Het Turkse merk, dat sinds 1957 vooral traditionele tegels maakt in Istanbul, nodigde het jonge designduo Yellowdot uit om samen te werken. Bodin en Dilara, die een ontwerpstudio hebben in Hong Kong en nu in Turkije, raakten betoverd door de ‘kunst van klei en vlammen’ die ze in Gorbons atelier aantroffen. Het ‘beslag’ mengen, de tegels in mallen vormen, bakken en glaceren: alles deed hen denken aan een banketbakkerij.
De twee jonge ontwerpers raakten betoverd door het proces van het vormen en bakken van tegels en gingen samen met de Gorbon-vakmensen in het atelier aan de slag. Ze maakten er handgevormde driedimensionale tegels van, maar ook lampen, vazen en wandkunst.
Het is niet moeilijk om de link met de fascinatie van de twee te zien in de vormen van de tegels en accessoires. De kleuren zijn zacht en zoet, van vanille tot framboos en karamel en de vormen doen denken aan donuts, koekjes en eclairs, die typische Parijse lange soesjes gevuld met room en bedekt met een laagje glanzend glazuur. Ze ontwierpen zelfs een tafel en krukjes met ‘koekjes’ als zitting en blad, een link met zowel gebak als ‘koekjesbakken’, een bepaalde keramische techniek. Dankzij een metalen frame in de stoelpoten zijn ze letterlijk heel sterk en kun je er comfortabel op zitten.
Zoet servies
En daar blijft het niet bij, dit najaar verwijzen steeds meer makers en merken naar de ronde vormen en zoete kleuren van de banketbakkerij. Zo bieden Jos Kranen en Johannes Gille aantrekkelijk servies voor ontbijt en thee onder de misleidende naam ‘Digi’. De kop en schotels uit de collectie Pols Potten, wit met gele lijn, zijn met de hand beschilderd en zorgen voor een lieve toets op tafel.
Dit najaar lanceert het Nederlandse merk &Klevering een zoete collectie serviesgoed en accessoires in kleurrijk keramiek met een vormentaal die doet denken aan gebak, snoepgoed en ronde chocolaatjes. Voor een mooi accent in elk interieur.
De ‘Flaming Stars’ lampen van het Duitse designmerk Pulpo lijken gemaakt van gestapeld serviesgoed, maar zijn gemaakt van kleurrijk keramiek en een gloeilamp. De unieke tafellampen, met een knipoog naar Memphis design, dragen namen als ‘lady madonna’ en ‘long tall sally’. Ontwerper Kai Linke liet zich voor zijn lieve versies inspireren door Japanse houten, met de hand gesneden Kokeshi-poppen. ‘Kokeshi’ zijn lampen gemaakt van een torso van pastelkleurig keramiek met daarop een mondgeblazen glazen bol die het licht zachtjes verspreidt.
Het kleurenpalet van de patisserie voert de boventoon, ook op Fest Amsterdam. De kleur lila, een pittige pastel, komt meerdere keren terug in de collectie, zoals in het kussen en tafellinnen ‘Eli’. Ook in de ‘Plateau’ zij- en salontafel zien we ijsblauw, een prachtige ‘patisserie pastel’, terug.
[ad_2]