Frans luxebedrijf LVMH ziet omzet minder hard groeien



De totale omzet bedroeg 20,7 miljard euro, 3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de mode- en lederwarenafdeling, de grootste tak van het concern, steeg met slechts 2 procent. Een jaar eerder was dit nog 18 procent.

Het groeitempo was het langzaamste voor een eerste kwartaal sinds 2016, met uitzondering van coronajaar 2020. De groei ligt onder de verwachtingen van marktexperts. Toch is de groep zelf niet ontevreden. “LVMH is het jaar goed begonnen, ondanks een aanhoudend onzeker geopolitiek en economisch klimaat.”

Winst

In Azië, exclusief Japan, daalde de omzet van Louis Vuitton Moët Hennessy met 6 procent. Europa en de Verenigde Staten lieten kleine pluspunten zien.

De groei werd vooral gedrukt door de lagere verkoop van wijnen en dranken. Hieronder vallen bijvoorbeeld champagnemerk Dom Pérignon en cognacmerk Hennessy.

De Italiaanse concurrent Gucci maakte vorige maand bekend dat de omzet in het eerste kwartaal flink daalde. Volgens luxegroep Kering, de Franse eigenaar van het merk, ligt de vergelijkbare omzet van Gucci waarschijnlijk zo’n 20 procent lager dan een jaar geleden. Kering verloor daarmee verder terrein ten opzichte van LVMH en Hermès.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *