Deze piepkleine frietzaak is een gigahit op TikTok, gemeente wil nu maximaal 10 mensen in de rij | Binnenland



Via sociale media als TikTok en Instagram heeft het Amsterdamse Fabel Friet met zijn friet met toppings als Parmezaanse kaas, truffelmayonaise of cheddar zoveel populariteit gewonnen dat er vaak enorme rijen buiten de deur staan. Nu wil de gemeente Amsterdam nog maar tien mensen die opdracht hebben gegeven in de rij voor de deur staan. Het bedrijf noemt de regel onwerkbaar en wil dat de rechter ingrijpt.

Het verlengen van een exploitatievergunning is vrijwel altijd een probleem voor de gemeente, maar dit keer is dat bij Fabel Friet anders. De kleine frituur in de Negen Straatjes in het centrum opende vier jaar geleden, tijdens corona, zijn deuren. Het was toen niet druk, maar dat is nu veranderd.

De rij bereikt vaak de brug aan de Keizersgracht, tot verbazing van veel Amsterdammers: waarom zou je zo lang in de rij staan ​​voor een frietje?

Fabel frietjes is niet het enige horecabedrijf in Amsterdam met een ‘TikTokrij’. Ook Chun Café in de Berenstraat, met Aziatische broodjes, heeft regelmatig lange rijen, net als koekjeswinkel Het Koekemannetje in de Runstraat. Veel buurtbewoners zijn de drukte beu. De gemeente probeert nu voor het eerst iets aan de drukte te doen via de exploitatievergunning.

Crowdmanagers

Fabel Friet heeft al crowdmanagers ingehuurd om de wachtrij te beheren. Drie doordeweeks, en zelfs vier in het weekend. Maar liefst 77 omwonenden van Fabel Friet zeggen hinder te ondervinden van de vele wachtenden.

De gemeente was daarom genoodzaakt een aanvullende voorwaarde op te nemen in de exploitatievergunning van de onderneming. Er mogen maximaal tien mensen die besteld hebben in de wachtrij blijven staan. Als er meer mensen geïnteresseerd zijn, moet Fabel Friet de tweede kassa sluiten, zodat er minder verkocht wordt. De rij mensen die nog moeten bestellen, legt voor de gemeente geen beperkingen op.

Een ‘onwerkbare regel’, zegt het bedrijf. Volgens de advocaat van Fabel Friet is het ‘duidelijk dat het, ongeacht de activiteiten van de cliënt, druk is in het centrum van Amsterdam’. Volgens haar heeft Fabel Friet echter ‘veel maatregelen genomen om overlast te voorkomen’.

De rij mensen die nog moeten bestellen Zo wordt er zo omgeleid dat het de weg niet blokkeert en wordt er gebruik gemaakt van een ‘vereenvoudigde menukaart’ zodat bestellingen sneller verwerkt kunnen worden. Daarnaast ruimt het bedrijf al het afval – waarvan ruim de helft niet afkomstig is van Fabel Friet – op in de omgeving.

Sluit deuren

“Ze doen inderdaad hun best, maar het blijft een grote last voor de buurt”, zei de advocaat van de gemeente ter zitting. Een buurtbewoner geeft aan dat de ‘leefomgeving ernstig verstoord’ wordt door niet alleen de rij, maar ook door de vele klanten die vervolgens hun frietje in de portieken van woningen eten.

Ook zegt hij dat een deel van de 77 omwonenden van plan is bij de gemeente in beroep te gaan tegen de exploitatievergunning van Fabel Friet. Dat kunnen ze binnen twee weken nog doen. Als de omwonenden hun zin krijgen, zal het bedrijf de deuren moeten sluiten.

Floris Feilzer van Fabel Friet zegt dat het bedrijf zijn best doet om de overlast te beperken, maar dat een wachtrij van maximaal tien mensen niet realistisch is. Een hoger getal, zoals twintig, zou ‘werkbaarder’ zijn, zei hij tegen de rechter. Of hij het daarmee eens is, zal over twee weken duidelijk worden. Daarna volgt de schriftelijke beslissing.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *