Zo kun je zelf ontdekken of een auto schade heeft gehad | Auto



Als u op zoek bent naar een gebruikte auto, wilt u weten wat de historie van de auto is. Eventuele schade is bijzonder belangrijk, omdat deze belangrijke gevolgen kan hebben. Hoe weet je of een auto schade heeft?

Iedereen die een geïmporteerde auto koopt, doet er verstandig aan om zich zoveel mogelijk in het verleden van de auto te verdiepen. Auto’s worden niet alleen geïmporteerd omdat het simpelweg aantrekkelijke modellen zijn om door te verkopen, maar soms ook omdat ze na een ongeval in het buitenland goedkoop gerepareerd kunnen worden en hier dus met een flinke winst verkocht kunnen worden. Vorig jaar was AutoWeek te zien bespreekt uitgebreid dergelijke praktijken.

Carfax

Carfax meldt dat ongeveer een kwart procent van de in Nederland geïmporteerde gebruikte auto’s in het verleden betrokken is geweest bij een ongeval of anderszins schade heeft geleden. Carfax zegt toegang te hebben tot gegevens met miljoenen nieuwe feiten over ongevallen en schade aan geïmporteerde tweedehands auto’s uit landen als Duitsland, België, Italië en Spanje. Bovendien is het soms mogelijk om te achterhalen welke schade er precies is en waar deze is gemeld. Door het invoeren van een kenteken of chassisnummer kunt u een rapport opvragen op de Carfax-website.

WOK-status

Als u zelf een tweedehands auto wilt importeren, kunt u het beste alleen kijken naar auto’s die afkomstig zijn van officiële merkdealers. Hierdoor wordt de kans aanzienlijk kleiner dat het om een ​​beschadigde auto of een malafide dealer gaat. Ook als u een auto koopt met een origineel Nederlands kenteken, kan het lastig zijn om vast te stellen of er schade is. Het controleren van de zogenaamde WOK-status (in afwachting van inspectie) kan uitkomst bieden. Deze status kan worden afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegvervoer (RDW), een schadedeskundige of de politie. Dit betekent dat de auto pas na herkeuring de weg op mag.

Deze status kan het gevolg zijn van grote schade, maar dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn. De status kan bijvoorbeeld ook zijn verleend omdat een auto is geïmporteerd en gekeurd moet worden voordat deze een kenteken krijgt. Er hoeft dan geen sprake te zijn van schade. In andere gevallen kan het echter een duidelijke waarschuwing zijn bij de aanschaf van een gebruikte auto. Dat kan met de AutoWeek kentekencontrole Kijk bijvoorbeeld of er een WOK-status van toepassing is op de auto die u op het oog heeft.

Controleer zelf of een auto schade heeft

In de meeste gevallen zult u zelf het schadeverleden van de auto moeten onderzoeken. Maar hoe doe je dat? Een scherp oog kan hierbij helpen.

-Let op (lichte) kleurverschillen tussen carrosseriedelen. Een verschil tussen de deur en de spatborden kan er bijvoorbeeld op duiden dat een carrosseriedeel is gespoten.

-Controleer op onregelmatige naden tussen de carrosseriepanelen. Normaal gesproken kunt u ervan uitgaan dat de naden gelijk zijn. Zijn er verschillen of zijn er onderdelen scheef? Dan moet u alert zijn op schades uit het verleden.

-Luister naar verschillen in geluid bij het openen en sluiten van de deuren. Klinkt en voelt het openen en sluiten van de deuren links en rechts hetzelfde?

– Inspecteer de kofferbak, vooral het gebied onder het reservewiel. Ziet het er ‘recht’ uit? Ziet u lasnaden of kleurverschillen? Deze kunnen duiden op schadeherstel.

-Controleer de dorpels en zijkanten van de deuren. Hebben ze dezelfde kleur en lijken ze dezelfde leeftijd te hebben als de rest van het lichaam? Ziet u daar onregelmatigheden in? Bij slecht herstel zie je vaak dat deze sneller worden overgeslagen of behandeld, waarna er een kleurverschil ontstaat.

Waarom zou u letten op de schadegeschiedenis?

Schade uit het verleden kan de veiligheid van een auto beïnvloeden. Kleine parkeerschades zijn over het algemeen niet zo problematisch, maar schades die de structuur van de auto aantasten zijn zorgelijk. De balken, veiligheidskooi en ophangingscomponenten spelen een belangrijke rol in de veiligheid en het rijgedrag van de auto. Dat laatste merk je in extreme gevallen ook tijdens een proefrit. Maar als de daksteunen van bijvoorbeeld een auto al rechtgetrokken of gelast zijn, vormen ze altijd een zwak punt in de constructie. Dit wil je niet ontdekken als je onverhoopt een ongeluk krijgt waardoor dit deel van de auto opnieuw onder druk komt te staan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *