Air France-KLM books biggest quarterly profit ever


Air France-KLM beleefde deze zomer haar beste kwartaal ooit. Over de periode juli tot en met september boekte de luchtvaartgroep een bedrijfswinst van 1,3 miljard euro, waarmee het record van zes jaar geleden werd verbroken. De winst steeg in het derde kwartaal met bijna een derde ten opzichte van vorig jaar.

Door de grote vraag naar vliegtickets zaten vliegtuigen voller en kon Air France-KLM meer vragen voor een ticket. Als gevolg hiervan compenseerde het fusiebedrijf de hogere brandstof- en loonkosten ruimschoots.

Vooral budgetmaatschappij Transavia groeide sterk ondanks de problemen veroorzaakt door een tekort aan beschikbare vliegtuigen. Als gevolg hiervan werden tijdens de zomervakantie honderden vluchten geannuleerd. De capaciteit was echter nog steeds 14 procent hoger dan een jaar eerder en ruim boven het niveau van vóór de coronacrisis. De hele groep zat op 94 procent van het niveau van 2019. Volgend jaar zullen de gevolgen van de pandemie waarschijnlijk volledig zijn uitgewist.

Air France-KLM bracht de afgelopen maanden 7 procent meer geld binnen dan een jaar eerder. In het tweede kwartaal bedroeg de omzetgroei nog 14 procent, maar dat kwam doordat er in dezelfde periode in 2022 veel minder werd gereisd als gevolg van de coronacrisis. CEO Ben Smith spreekt nu van een “solide kwartaal, geholpen door de sterke vraag in de zomerperiode.” De nettowinst, waarin ook kosten als belastingen en schulden worden afgetrokken, is ruim verdubbeld tot 900 miljoen euro.

KLM heeft meer moeite met het herstellen van de coronaperiode dan haar Franse zusterbedrijf. KLM verhoogde de capaciteit het afgelopen jaar met 5 procent en Air France met 7 procent. De Nederlandse tak boekte een winst van 539 miljoen euro, tegenover 806 miljoen euro voor Air France. De vrachtdivisie van het concern blijft een punt van zorg, maar volgens Air France-KLM is de omzetdaling met een derde stabiel ten opzichte van eerder dit jaar.

De capaciteit op vluchten naar China en Japan bedraagt ​​nog steeds slechts ongeveer de helft van het niveau van 2019, ondanks het feit dat het aantal vluchten naar die landen dit jaar al aanzienlijk is toegenomen na de versoepeling van de lokale coronavirusbeperkingen, vooral in China. Air France-KLM verdiende afgelopen kwartaal zelfs minder op haar vluchten naar Azië en het Midden-Oosten dan vorig jaar.

Zuid-Amerika daarentegen is erg populair. De vliegtuigen in die richting zijn het best gevuld van alle gebieden waar de groep naartoe vliegt. Ook Noord-Amerika liet groei zien.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *