Hoe moet het verkeersplein op de N34 er in de toekomst uitzien? Dit vinden inwoners van Gieten



Omwonenden mochten woensdag hun mening geven over de toekomst van de N34. Ze kunnen kiezen uit vier varianten. Maar wat vinden mensen uit Giethoorn het liefst?

Moet de N34 verdubbeld worden of niet? En komt het viaduct direct boven de huidige rotonde of wordt deze naar links verschoven? Illustraties van vier mogelijke varianten liggen uitgespreid op de tafel in het gemeentehuis in Gieten. Bewoners van Gieten omringen het en schijnen er hun licht op.

De vier varianten

  • Viaduct over rotonde Gieten zonder verdubbeling N34
  • Verdubbeling van de viaductrotonde Gieten samen met een deel van de N34 (maximaal 6 km)
  • Verplaatste viaductrotonde Gieten zonder verdubbeling
  • Verplaatst viaduct Gieten rotonde met verdubbeling van een deel van de N34 (maximaal 4 km)

“De rotonde moet een beter doorstroompunt worden. Je staat van 05.30 uur tot 10.00 uur in de rij. Dat begint bij Gasselte. En ’s middags denk je vaak aan Annen”, zegt Hans Rozenveld, inwoner van Gieten en onderdeel van de focusgroep als voorzitter van de ondernemersvereniging. “Dat moet beter”, vindt hij. Een duidelijke voorkeur voor één van de opties heeft hij niet. “Wij gaan mee met wat de experts van de provincie vinden.”

‘Het is niet al te slecht’

Verderop praten drie vrouwen over een van de vier keuzes. Ze wonen aan de Zaalsteden in Gieten, vlakbij de veelbesproken rotonde. “Wij zouden graag voor een vijfde variant kiezen. Niets doen”, lacht een van de vrouwen. “Met de drukte valt het mee. Mensen moeten gewoon wat meer geduld hebben.”

“Kijk maar naar Groningen”, zegt een collega Gieter. “Daar zijn de files veel erger.” Een andere Gietenaar is het er helemaal mee eens. “Ik heb familie die in het zuiden woont. Ze vragen zich af waar we een probleem van maken”, zegt Hans van Luijk. Hij kiest voor een optie die zoveel mogelijk natuur spaart. “In ieder geval geen verdubbeling.”

Bang voor meer geluidsoverlast

Een ander echtpaar, dat dichtbij het openbaar vervoersknooppunt woont, denkt daar anders over. “Wij ondervinden hinder van de weg, vooral als we buiten zitten. Wij zijn bang dat de geluidsoverlast toeneemt omdat de weg dan veel hoger wordt. Idealiter zouden we het viaduct een stukje naar links willen hebben”, meent de vrouw.

Dezelfde geluiden waren een paar jaar eerder ook te horen. Toen was een commissie een krachtig voorstander van een verschoven optie. Maar vanavond lijkt er, op enkele bewoners na, geen groot verzet te bestaan ​​tegen een viaduct over de huidige rotonde.

Egbert Vos van dorpsbelangen Gieten vindt dat ook. “Dat is de goedkope optie. En we willen het probleem niet naar Eext verschuiven. We wonen samen in de gemeente, dus we moeten het samen oplossen.”

Verdubbelen of niet?

De verdubbeling is een ander verhaal. Daar lijken de meeste mensen het nog niet over eens te zijn. Vos van dorpsbelangen wil verdubbelen. “Dat kunnen ze beter nu doen. Dan hoef je het later niet nog een keer te doen.” Een andere vrouw vindt dat niet leuk. “Ik kies voor de optie met zo min mogelijk aanpassingen”, zegt ze.

Over één ding zijn de aanwezigen het in ieder geval eens: we moeten eerst wachten op de resultaten van het milieuonderzoek. Dat zal zeker tot eind dit jaar duren. De definitieve variant wordt naar verwachting in 2025 gekozen. Het grote verkeersproject start pas in 2027.

Donderdagmiddag is Eext aan de beurt. De bewoners daar kunnen van 16.00 tot 20.00 uur in Café Homan in Eext de plannen bespreken.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *