Als je deze ‘mayonaise’ bij de oliedop ziet gaat er iets mis in je rijgedrag | Binnenland



Als u uw auto te weinig gebruikt of slechts korte afstanden rijdt, vormt zich bij veel auto’s een mayonaise-achtige substantie in de oliedop en de hals van het vulgat. Het is schadelijk voor de motor.

De aanslag heet officieel slib en ziet eruit als een witte smurrie die op mayonaise lijkt. Je ziet het meteen aan de binnenkant als de oliedop wordt losgedraaid. Volgens de website van Auto en Motortechniek (AMT) gaat het om een ​​emulsie van water en olie. Bij de verbranding van één liter brandstof ontstaat ook ongeveer één liter waterdamp. Het merendeel komt via de uitlaat in de buitenlucht terecht, maar een klein percentage wordt langs de zuigerveren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in de oliecarter terecht.

Corrosie

Via het carterventilatiesysteem vormt de olie een emulsie die in jargon ‘mayonaise’ wordt genoemd. Hierdoor kunnen er op diverse plekken in de motor verstoppingen ontstaan, vooral op plekken waar het condenswater langere tijd koud blijft. Hierdoor kan er bijvoorbeeld overdruk in het carter ontstaan, wat olielekkage bevordert. Volgens AMT kan het condenswater ook roestvorming op kleppen en klepveren veroorzaken en ervoor zorgen dat de nokkenassen verslijten. Het wordt vooral waargenomen bij auto’s die lange tijd stilstaan ​​en die gemaakt zijn voor korte ritten met lage snelheid.

E10 maakt de problemen erger

Deze verschijnselen in de motor worden nog versterkt doordat we in Europa allemaal verplicht zijn om E10-brandstof te tanken. Het is bekend dat dit type brandstof vocht aantrekt en daardoor de kans op smurrie vergroot. Sinds corona wordt de auto ook vaker gebruikt voor korte ritten, omdat mensen vaker thuiswerken dan voorheen. En dan is er nog de maximumsnelheid van 100 km/uur die ervoor zorgt dat auto’s niet goed opwarmen.

Opwarmen

Bij langdurig rijden met 100 km/u zal de afbraak van de smurrie prima verlopen, maar als je afzettingen wilt voorkomen, is het verstandig om de auto af en toe op te warmen, bijvoorbeeld door een lagere temperatuur te gebruiken. uitrusting voor enige tijd. hogere snelheden kiezen, of een paar keer hard optrekken bij de stoplichten. Zoals we al eerder schreven is het ook aan te raden om Euro 98 te tanken als je de auto minder vaak gebruikt, omdat deze brandstof minder water aantrekt.

Tot frustratie van veel automobilisten blijven de brandstofprijzen schommelen, maar hoe komt dat? (video):


Bekijk hieronder onze automotive- en mobiliteitsvideo’s:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *