Voor het eerst in 16 jaar daalt de omzet van de grootste webshops in Nederland | Economie

[ad_1]

De gezamenlijke omzet van de grootste webwinkels van Nederland zal in 2022 met 2 procent zijn gedaald. Het is voor het eerst in zestien jaar dat de omzet daalt.

Woensdag werd de Twinkle100 gepresenteerd, de ranglijst van de grootste webshops. E-commerce vaktijdschrift Twinkelen stelt die lijst samen met de Hogeschool van Amsterdam samen. De driehonderd grootste online verkopers van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in 2022 met gemiddeld 2 procent krimpen tot 26 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Bol.com, Albert Heijn en Coolblue zijn de drie grootste webwinkels; de drie hebben samen een omzet van 7,2 miljard.

De gezamenlijke omzet van de webshops is nog nooit eerder gedaald, al moet worden opgemerkt dat de ranglijst in 2008 nog uit honderd bedrijven bestond en sinds 2022 uit driehonderd. Volgens het CBS zijn er inmiddels ruim 84.000 webwinkels actief in Nederland . Begin dit jaar overtrof het aantal webwinkels voor het eerst het aantal fysieke winkels.

Groeien

Twinkelen-hoofdredacteur Daniël Verheij: ‘Toch laat het onderzoek duidelijk zien hoe de online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. E-commerce is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zeker tijdens en vlak na de coronapandemie was dat onmogelijk en ging de online omzet door Eerder gepubliceerde cijfers van onder meer het CBS leken erop te wijzen dat een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt en dat zien we nu terug in dit onderzoek.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat webwinkels steeds vaker retourkosten in rekening brengen, nadat Wehkamp de eerste grote webwinkel was die hiermee begon. 29 procent van de grote webwinkels rekent inmiddels kosten voor retourzendingen. En ongeveer hetzelfde aantal online winkels rekent verzendkosten.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *