Milieusticker is zelfs voor elektrische auto’s verplicht | Auto

[ad_1]

auto-expertIn sommige landen moet een sticker op de auto duidelijk maken hoe milieuvriendelijk deze is. De familie Wiegers vindt dat eigenlijk niet leuk en vraagt ​​zich af of zo’n milieusticker echt nodig is, zelfs voor een elektrische auto. Onze auto-expert Niek Schenk geeft het antwoord.

Vragen: ‘Wij gaan binnenkort op vakantie naar Duitsland. Wij hebben een nieuwe Nissan Leaf (volledig elektrische auto, uit 2022) en we willen onze auto eigenlijk niet voorzien van zo’n lelijke groene sticker achter de voorruit. In veel Nederlandse steden wordt je kenteken inmiddels netjes gescand als je een milieuzone binnenrijdt, maar hoe zit dat in Duitsland?’

Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Zo’n sticker is in Duitsland nog steeds nodig, zelfs voor de nieuwste generatie auto’s zonder uitlaatgassen. Eerlijk gezegd vind ik het schandalig hoe consumenten in Europa in elk land worden lastiggevallen met heel verschillende regels met betrekking tot milieuzones. Hoewel bijna iedereen het erover eens is dat steden schonere lucht moeten hebben, lijken de procedures rondom milieuzones stilaan een sterk voorbeeld te worden van het pesten van automobilisten.

De meest gebruiksvriendelijke optie is immers eenvoudigweg een kenteken scannen, waarna u automatisch de rekening voor de milieuzone ontvangt. In Zweden gebeurt dit bijvoorbeeld al en het werkt zonder problemen, zelfs voor auto’s met Nederlands kenteken. Maar sommige landen dringen nog steeds aan op stickers, die je ook op verschillende plekken op de auto moet plakken.

Of u moet uw kenteken vooraf via internet registreren, wat op een buitenlandse website niet voor iedereen even gemakkelijk is. Overal werkt het anders en veel automobilisten maken onbewust een fout, waarna ze soms met fikse boetes worden geconfronteerd. Het wordt tijd dat dit op Europees niveau wordt geregeld. Het lijkt mij dat dit een grote taak is voor de Europese Unie, maar zij stelt automobilisten op dit punt werkelijk in de steek.

Terug naar je vraag: in Duitsland is een sticker in veel stadscentra nog steeds verplicht. Het kost minimaal 11,50 euro. De controle wordt met het blote oog uitgevoerd door handhavers: hiervoor worden geen scanauto’s gebruikt. Met deze handmatige manier van controleren kan ik begrijpen dat ook elektrische auto’s een sticker moeten hebben. Het is immers niet altijd eenvoudig om in één oogopslag te zien wat voor rijgedrag een auto heeft.

In de praktijk worden deze stickers niet overal even intensief gecontroleerd, niet in de laatste plaats omdat lokale overheden soms twijfelen aan het nut ervan. Ook komt het voor dat handhavers een oogje dichtknijpen bij overtredingen door buitenlandse toeristen. Hoe dan ook lopen veel Nederlandse automobilisten tegenwoordig het risico om betrapt te worden en weigeren de sticker aan te vragen. Dat scheelt hen de rompslomp vooraf en als het misgaat, zal de boete niet hoger zijn dan 100 euro.’

Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt wekelijks lezersvragen. Mail uw vraag naar auto@dpgmedia.nl


Bekijk hieronder onze automotive- en mobiliteitsvideo’s:

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *