Microsoft mag Activison Blizzard (Call of Duty en Candy Crush) nu echt overnemen en zijn positie in smartphonegamen flink versterken


Microsoft is nu echt eigenaar van game-uitgever Activision Blizzard. Na langdurige mededingingszaken die ruim anderhalf jaar duurden, is de Amerikaanse techgigant aan de beurt officieel 68,7 miljard dollar (60 miljard euro) voor de maker van onder meer schietspelseries plicht en puzzelspel Snoep Crush. Het laatste obstakel, de Britse mededingingsautoriteit, keurde vrijdag de overname goed.

“We houden van gamen, we spelen games, we maken games, we weten hoeveel games voor ons allemaal betekenen”, schrijft het hoofd van de gamingdivisie van Microsoft, Phil Spencer, in een zeer persoonlijk persbericht over de grootste overname die het bedrijf ooit heeft gedaan. gemaakt. “Sommige van mijn dierbaarste gameherinneringen komen uit Activision Blizzard-games.”

Lees ookGrote overnames trekken de geheime game-industrie onbedoeld naar het publieke domein

De overname betekent dat de topman vertrekt, tot grote vreugde van de medewerkers

De overname werd in januari 2022 aangekondigd, te midden van een storm aan klachten over (seksueel) wangedrag en discriminatie op de werkvloer bij Activision Blizzard. CEO Bobby Kotick zou alle meldingen jarenlang verborgen hebben gehouden. Volgens een rapport van Bloomberg-onderzoeksjournalist Jason Schreier over X maken medewerkers zich vooral zorgen over het aanstaande vertrek van Kotick en andere topbestuurders. wacht gespannen naar de overname.

Gekibbel over Nintendo

Internationale mededingingsautoriteiten maakten van de gelegenheid gebruik om voor zichzelf op te komen, na jaren van kritiek op hun soepele beleid ten aanzien van grote technologiefusies, zoals de overnames van WhatsApp en Instagram door Facebook. Zowel de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) als de Britse Competition and Markets Authority (CMA) probeerden de overname te voorkomen. Volgens Microsoft klopt dit niet: concurrenten Sony en Nintendo hebben straks veel meer marktaandeel. Er ontstond dan ook flink wat gekibbel in de rechtbank, onder meer over de vraag of Nintendo – dat zich meer richt op gameconsoles voor kinderen – wel echt een concurrent is van Microsoft.

De FTC was vooral bezorgd dat Microsoft populair was plichtgames naar zijn eigen Xbox-gameconsole – spelers met bijvoorbeeld een PlayStation-gameconsole (Sony) zouden deze games in de toekomst niet meer kunnen spelen tenzij ze een Xbox kopen. Sony en Microsoft tekenden eerder dit jaar een overeenkomst over plicht zou minstens tien jaar op PlayStation blijven. De FTC wees dit vervolgens in de rechtbank af. Er loopt nu een hoger beroep. De FTC hoopt dat dit Microsoft er binnenkort toe zal dwingen Activision opnieuw af te stoten.

De CMA uitte bijzondere zorgen over de relatief jonge cloudgamingtak van Xbox. Dit is technologie die het mogelijk maakt om games op een scherm te spelen zonder ze te downloaden. De eigenlijke speelautomaat staat in een Microsoft-datacenter en streamt het beeld naar de gamer.

Er is momenteel relatief weinig enthousiasme voor deze vorm van gamen, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen, waarschuwde de CMA. Met Activision-games in de ene hand en uitgebreide cloudinfrastructuur in de andere zou Microsoft zichzelf een enorm voordeel geven. Microsoft besloot vervolgens de cloud gaming-rechten voor deze games voor vijftien jaar te verkopen aan het Franse Ubisoft – behalve in Europa, waar de Europese Commissie de rechten beschikbaar moet stellen aan alle cloud gaming-aanbieders. De CMA keurde daarom de overname goed.

Historisch bedrijf

Met de aankoop van Activision (8,2 miljard euro omzet) neemt de gamesdivisie van Microsoft een historisch bedrijf over. In 1979 was Activision de eerste gamemaker die zich uitsluitend richtte op het maken en publiceren van games, in plaats van zelf gamemachines te bouwen. Met de aankoop van Blizzard in 2007 voegde Kotick een van de eerste bedrijven toe die echt succes boekte met online games.

Maar het was de overname van smartphonegamemaker King in 2015 die waarschijnlijk het verschil maakte voor Microsoft. De markt voor smartphonegames is inmiddels net zo groot als die voor alle andere games samen. Daar regeren vooral Apple (iOS) en Google (Android); Xbox is er nooit in geslaagd voet aan de grond te krijgen. De integratie van smartphones is een hit Snoep Crush zal hun positie aanzienlijk versterken.



Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *