Deze Europese stad sluit centrum voor auto’s op benzine en diesel | Auto

[ad_1]

De Zweedse hoofdstad Stockholm voert een verbodszone in voor benzine- en dieselmotoren. Met het verbod op verbrandingsmotoren wil het gemeentebestuur zorgen voor frissere lucht en minder lawaai in de binnenstad. De oppositie spreekt van ‘symboolpolitiek’.

Vanaf 31 december mogen in een deel van het centrum van Stockholm alleen elektrische auto’s rijden. Het rood-groene gemeentebestuur heeft hiermee ingestemd, meldt het Zweedse persbureau TT. “Het doel is om een ​​betere lucht- en geluidsomgeving te creëren”, zegt verkeerswethouder Lars Strömgren.

Hybride vrachtwagens

Daartoe wordt in een gebied tussen de vier straten in de binnenstad een zogenoemde milieuzoneklasse 3 ingevoerd. In deze zone, maar niet in de vier genoemde straten, zijn alleen elektrische auto’s en vrachtwagens met hybride motoren toegestaan. Er moeten uitzonderingen komen voor bijvoorbeeld verplegend personeel, veiligheidsdiensten, politie en ambulances.

Mogelijke verlenging

In Stockholm omvat de strengste zone de belangrijkste winkelstraten en gebieden met het duurste onroerend goed van de stad. Transportbedrijven zijn er niet blij mee. De milieuzone gaat dus veel verder dan de zones die andere Europese landen kennen. Motoren en scooters vallen niet onder de wet. Het is de eerste keer dat deze zone in Zweden wordt ingevoerd. In een tweede fase kan het gebied verder worden uitgebreid. De gemeenteraad stemt hierover in de eerste helft van 2025.

De uitstoot is al met 34 procent gedaald

De zone is het resultaat van een Zweedse wet uit 2018. De rijksoverheid maakte het toen mogelijk dat lokale overheden zelf milieuzones konden instellen. De conservatieve oppositie in Stockholm sprak van ‘ideologische symboolpolitiek’. Volgens hen is de uitstoot al met 34 procent gedaald. “De stad heeft nu veel te veel haast”, zegt de Zweedse Confederatie van Transportbedrijven.

De longcapaciteit van baby’s

De linkse coalitie in de gemeenteraad hoopt dat de nieuwe milieuzone inwoners ertoe aanzet sneller over te stappen op elektrische auto’s. “De luchtkwaliteit in Stockholm veroorzaakt longziekten bij baby’s en zorgt ervoor dat ouderen voortijdig overlijden”, zegt verkeerswethouder Strömgren. Hij baseert zich op wetenschappelijk onderzoek uit 2022 waaruit blijkt dat de longcapaciteit van kinderen nabij grote wegen in de stad kleiner is dan die van andere kinderen vanaf zes maanden.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *