Deutsche Bahn verkoopt Arriva aan Amerikaanse investeerder: zorgen over toekomst van het openbaar vervoer



Deutsche Bahn verkoopt haar dochteronderneming Arriva aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij I Squared Capital. De Duitse staatsspoorwegen willen al langer van deze buitenlandse activiteiten af ​​om geld vrij te maken voor investeringen in de eigen thuismarkt.

Arriva is actief in Nederland, vooral in de noordelijke provincies. Van de in totaal 35.500 medewerkers van het openbaarvervoerbedrijf werken er ongeveer 5.500 in Nederland. Deze week werd bekend dat de vervoerder in Fryslân de busconcessie aan Qbuzz gaat verliezen. Arriva verzorgt ook treinvervoer op de noordelijke lijnen.

De Financiële tijden meldde onlangs dat de twee bedrijven dicht bij een deal waren. Met de verkoop zou Arriva 1,6 miljard euro waard zijn, schrijft de zakenkrant.

Staten vragen

In Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg heeft de PvdA vragen gesteld over wat de verkoop van Arriva betekent voor het vervoer in de provincie. Ook in Noord-Brabant en Limburg heeft de SP de vragen ingediend. De PVV stelde vragen in Groningen. De partijen maken zich zorgen over de kwaliteit van het bus- en treinvervoer door Arriva als dit wordt overgenomen door de Amerikaanse investeerder I Squared Capital.

De vragen werden gesteld voordat donderdag bleek dat Deutsche Bahn Arriva echt verkoopt.

Zorgen over het maken van winst

Partijen willen weten wat de verkoop aan een investeringsmaatschappij betekent voor het openbaar vervoer en voor de medewerkers van Arriva. Ook bij PvdA en SP bestaan ​​zorgen dat I Squared Capital vooral winst wil maken, terwijl de PvdA het openbaar vervoer vooral als een publieke voorziening ziet. Partijen willen weten of de provincie contact heeft gehad met Deutsche Bahn, de verkopende partij, en of er contact is met de andere provincies.

In Noord-Brabant vragen SP en PvdA zich af of toekomstige concessies een punt kunnen bevatten dat doorverkoop van de werkmaatschappij onwenselijk is.

De PVV in Groningen wil weten of er garanties en eisen worden gesteld aan de nieuwe eigenaar van Arriva en of het bedrijf überhaupt enige kennis van treinen heeft.

Arriva exploiteert bussen en treinen in tien van de twaalf Nederlandse provincies. Volgens hun eigen kaart rijden ze in Utrecht en Zeeland gewoon niet. In provincies als Flevoland en Zuid-Holland beschikt de vervoerder over een busconcessie voor een deel van de provincie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *