Sleutelmomenten van Thomas Cammaert: ‘Als je eerlijk bent en je kwetsbaarheid laat zien, dan kun je elkaars liefde pas écht omarmen’

[ad_1]

In de serie ‘Key Moments’ belicht de hoofdpersoon ijkpunten uit zijn/haar leven. Deze week: acteur en presentator Thomas Cammaert. Hij speelt in musicals en is presentator van het tv-programma ‘Zin in morgen’. “Ik vond het heel erg om als achttienjarige jongen in je eentje naar Nederland te verhuizen.”

Op de achtergrond speelt muziek van Édith Piaf. In de musical over het leven van de Franse zangeres speelt Thomas Cammaert de mannen die haar roem en liefde gaven. Haar toewijding aan het vak spreekt hem aan. “Altijd onderweg zijn voor een groot publiek is natuurlijk fantastisch. Maar de prijs die ze hiervoor in haar persoonlijke leven betaalde, was hoog. Ik zou dat nooit doen.”

Hier vertelt hij over vijf sleutelmomenten uit zijn eigen leven.

Sleutelmoment 1

De dag: 10 mei 2002.

De plaats: zijn ouderlijk huis, vlakbij Antwerpen.

Vertel de mensen thuis dat hij op jongens valt.

“Ik heb een geweldige jeugd gehad met mijn zus. Ik ging met plezier naar school en op zondag was ik misdienaar in de kerk. Uit de kast komen was voor mij een grote stap. Ik was pas 18 en vond het lastig om tegen de mensen thuis te zeggen dat ik van jongens hield. Ik wist dat ze het goed zouden vinden, maar ik was bang dat de band tussen ons zou veranderen en dat er afstand tussen ons zou ontstaan. Maar het was onvermijdelijk dat ik het moest vertellen.”

“Achteraf besef ik dat die angst voor afstand tussen ons onterecht was. De relatie met mijn ouders is alleen maar beter geworden. Als je eerlijk bent en je kwetsbaarheid toont, krijg je er ook eerlijkheid en kwetsbaarheid voor terug. Alleen dan kun je elkaars gevoelens echt omarmen.” liefde. Niet als je achter een façade leeft. Daarom was het niet alleen een opluchting om te vertellen, maar ook een aanzet voor ons onderlinge contact.”

Sleutelmoment 2

De dag: 5 augustus 2002.

De locatie: de grensovergang Hazeldonk, tussen Antwerpen en Breda.

Emigreren.

“Op school volgde ik eerst de economische richting, maar kreeg het advies om de creatieve richting in te gaan. Daarom ben ik rond mijn 15e overgestapt naar een kunstopleiding. Als tiener ging ik vaak naar het theater. Hoe meer optredens ik zag, hoe duidelijker het voor mij werd dat ik acteur wilde worden. Daarom wilde ik na de middelbare school theater gaan studeren. Er waren er toen twee in Antwerpen. De school waar ik naar toe wilde ging dat jaar dicht en tot de andere werd ik niet toegelaten. Daarom deed ik auditie voor de Theaterschool in Amsterdam. Ik werd daar meteen aangenomen.”

“Het was een enorme stap voor mij. Niet alleen om aan een nieuwe school te beginnen, maar ook om op eigen kracht het huis uit te gaan en een nieuwe start te maken in een ander land. Zodra ik de grens overstak, besefte ik dat ik het voortaan alleen moest doen, zonder mijn ouders, zonder mijn zus. Tijdens mijn eerste keer in Amsterdam woonde ik in een kamer van 2 bij 2 meter. Ik vond de school leuk en ik vond het leuk om na de lessen veel optredens te zien. Een beschutte wereld, maar ik miste mijn familie en vrienden verschrikkelijk. Daarom heb ik vrijdag na de laatste les meteen de trein naar Antwerpen genomen om veilig thuis te komen.”

“Ik kon moeilijk wennen aan de Nederlandse mentaliteit. Dat vond ik direct, zo moeilijk, moeilijk. Maar nu is het voor mij allemaal heel normaal. Nu woon ik langer in Amsterdam dan in Vlaanderen. Ik ben volledig vernederlandst.”

Sleutelmoment 3

De dag: 15 april 2016.

De plaats: een makelaarskantoor in Amsterdam.

Alleen een huis kopen.

“Ik was op zoek naar een appartement in De Pijp, de leukste buurt van Amsterdam. Ik had de makelaar een duidelijk omschreven wensenlijstje gegeven: twee slaapkamers, een balkon met zon en instapklaar, zonder dat er verbouwingen nodig waren. Gelukkig was de markt toen niet zo gek als nu. Ik heb veel huizen bekeken, maar het werd toch lastig. Uiteindelijk belde de makelaar: ze had iets leuks voor mij en vond het erg leuk. Maar op papier was het precies wat ik niet wilde: één slaapkamer, een balkon zonder zon en er waren grote verbouwingen nodig. Ze begon meteen met schetsen en schakelde een aannemer in. Het bleek toch wel een geschikt huis voor mij te kunnen zijn. Na de renovatie werd het mijn plek.”

“Toen ik de sleutel kreeg, voelde het als een euforisch moment. Ik was er trots op dat ik als nieuwkomer uit een ander land hier carrière had kunnen maken en daardoor mijn eigen huis had kunnen kopen. Met een hypotheek van de bank uiteraard, maar op mijn 32ste lukte het toch nog.”

Sleutelmoment 4

De dag: 11 maart 2017.

De plaats: het Vondelpark in Amsterdam.

De ontknoping van ‘Wie is de Mol?’.

“’Wie is de Mol’ is een van mijn favoriete tv-programma’s. Zo nu en dan vertelde ik aan bekenden die hadden meegedaan dat het mij ook wel leuk leek om mee te doen. Ze hebben mijn naam doorgegeven aan de makers. Daarna kwam ik ook meer in de kijker door mijn rol in de tv-serie ‘Ramses’ (Cammaert speelt Joop Admiraal, de grote liefde van Ramses, red.). Uiteindelijk kwamen ze bij mij thuis om mij te peilen. Ze vroegen mij bijvoorbeeld hoe ik het wilde aanpakken. Ik heb geen moment getwijfeld toen ze mij vroegen om de mol te zijn. Dat is het hoogst haalbare in dat programma. Nee, ik had er geen moeite mee het geheim te bewaren. Ik ben tenslotte een acteur. En ik kan al goed mijn mond houden.”

“Het feit dat het programma bijna drie miljoen kijkers trok, was een aanzet voor mijn bekendheid. Na ‘Wie is de Mol?’ Ik kreeg ineens veel meer verzoeken voor tv-optredens. Ze vroegen mij bijvoorbeeld voor ‘The Traitors’ en als Peter in ‘The Passion’. Maar misschien wel het leukste was dat ik cabaretier Sanne Wallis de Vries ontmoette via ‘De Mol’. Sindsdien zijn we vrienden.”

Sleutelmoment 5

De dag: een dag in april 2021.

De plek: thuis op de bank.

Hoe corona hem een ​​partner en tv-werk bezorgde.

“Corona heeft mij enorm gestoord. Niet dat ik ziek werd, maar het obstakel was dat ik nauwelijks kon werken en nauwelijks vrienden kon ontmoeten. Om mijn leven betekenis te geven, ben ik op zoek gegaan naar betekenis. Mijn zoektocht bracht mij op het spoor van spiritualiteit en inspiratie. Dat kwam goed van pas toen KRO-NCRV later een presentator zocht voor hun programma ‘Zin in Morgen’, omdat het over die thema’s gaat.”

“Op het dieptepunt van de coronastilte ontmoette ik mijn vriend ook via een datingapp. Op die app hadden we al twee keer een wedstrijd gehad. Toen dat de derde keer gebeurde, waren we het erover eens. Het was meteen een hit. Zijn naam is Tim en hij werkt bij een bank. Het klikt op alle fronten, maar we kunnen vooral samen lachen. Ik vind het leuk dat hij heel ander werk doet dan ik, zodat we altijd iets hebben om over te praten. Wij hebben nu samen een huis gekocht en gaan samenwonen. Gelukkig in de Amsterdamse Pijp, want daar wil ik eigenlijk nooit meer weg.”

In het kort

Thomas Cammaert (1984) groeide op in de buurt van Antwerpen. Hij heeft een oudere zus. Op achttienjarige leeftijd kwam hij naar Amsterdam, waar hij vier jaar later de toneelschool afrondde. Daarna speelde hij rollen in musicals (o.a. ‘Soldaat van Oranje’), toneelstukken, films en tv-series (o.a. ‘Ramses’). In 2017 was hij de mol in het tv-programma ‘Wie is de mol?’. Nu is hij op zaterdagavonden te zien als presentator van het tv-programma ‘Zin in morgen’ over geloof, zelfontwikkeling en spiritualiteit. In de theaters is hij te zien in de musical over Édith Piaf. Thomas woont met zijn vriend in Amsterdam.

De voorstelling ‘Piaf’ met Thomas Cammaert als ‘De Engele’ is vanavond te zien in Winschoten en daarna in Emmen (3/11), Stadskanaal (4/11), Meppel (22/11), Assen (26/11), Heerenveen (29/11), Drachten (14/12), Sneek (22/12), Groningen (27/01), Steenwijk (01/02) en Leeuwarden (23/02). De volledige playlist vind je op detheaterbv.nl/piaf.

[ad_2]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *