[ad_1]
Brieven van lezersDe onveiligheid van scootmobielen is een punt van zorg. Volgens Herman Pieper, voorzitter van ouderenvereniging KBO in Overijssel, vallen er veel te veel doden in het verkeer omdat het onveilig is. Er moet iets gebeuren, vooral met het oog op de vergrijzing van de bevolking. Hij denkt. Lezers zijn het er niet helemaal mee eens.
Eerst terug naar Pieper. Hij stelde dat de scootmobiel al jaren op rij het voertuig is met het hoogste aantal doden. Automobilisten hebben zeven maal meer kans op een dodelijk ongeval dan automobilisten. Er zijn vierhonderdduizend mensen in Nederland die zo’n scootmobiel gebruiken. Zoals Fons Engelbertink uit Oldenzaal, die niet zonder kan.
Jeuk aan je neus
Gerrie Meijerman uit Borculo rijdt al zeventien jaar op een scootmobiel en is een ervaringsdeskundige. “Gelukkig heb ik er een met voetbediening. Wanneer u uw voet optilt, komt u onmiddellijk tot stilstand. Dan is het probleem opgelost. Bij handmatige bediening zijn ze voor mij inderdaad levensgevaarlijk. Je moet de hendel altijd ingedrukt houden. Als je een jeukende neus hebt en je let niet op en laat dan de hendels los, dan kom je ineens tot stilstand. Werkt op dezelfde manier ook bij krampen.”
“Ik ben het niet met de heer Pieper eens dat iemand eerst een certificaat moet halen. Dat is onzin. Als je kunt fietsen, kun je dit ook. Die certificaten kosten geld en zijn eigenlijk niet nodig. Dit schept voor sommige mensen ook een barrière. We moeten het voor gehandicapten gemakkelijker maken, niet moeilijker.”
De oudere op een scootmobiel is niet achterlijk
Pieter-Jan Piek uit Enschede, het probleem ligt niet bij de scootmobielrijder. “Mensen van jong tot oud rijden op zo’n scootmobiel, het merendeel oudere mensen. Dit is ook logisch, want daar hebben de meeste mensen een fysieke beperking. Vanwege hun leeftijd worden ze niet als volwaardig beschouwd. Een oudere persoon op een scootmobiel is niet verstandelijk maar heeft een beperking.”
Piek legt de bal in het kamp van het overige verkeer: “Pedelecs, scooters en elektrische fietsen die veel te snel rijden en op fietspaden kunnen rijden. Deze moeten allemaal van het fietspad worden verwijderd. Simpelweg door een wet te maken die alle voertuigen die sneller dan 20 km/u kunnen rijden, van de fietspaden verbiedt. En zorg voor eenrichtingsverkeer op de fietspaden. Dit zijn de twee grootste boosdoeners achter de ongelukken.”
“Verder moeten gemeenten overstappen van driewielige naar vierwielige scootmobielen, net als particulieren bij de aanschaf ervan. Ze zijn veel stabieler. Ook moet de zichtbaarheid van de scootmobiel beter, dan ben je er al. Rijbewijzen zijn geldklopperij en niet nodig.”
Grote kans om onwel te worden
Henk Kraaijenbrink uit Borne, vaste brievenschrijver, vindt het logisch dat de techniek voor scootmobielen zo is gekozen dat mensen de hendel moeten loslaten om te remmen, iets wat volgens Pieper een van de boosdoeners is van de vele ongelukken.
“Het voertuig is ontworpen voor ouderen en gehandicapten. Vooral de eerste categorie heeft een relatief grote kans om tijdens een rit onwel te worden, bijvoorbeeld door een of ander infarct. Vervolgens wordt de hendel automatisch losgelaten en komt de scooter tot stilstand. Het reist niet als een ongeleide raket voordat het door een botsing tot stilstand komt, met of zonder berijder.”
“Bij het ontwerp is onvoldoende rekening gehouden met het feit dat mensen moeite hebben met het afleren van handelingen die diepgeworteld zijn. Vooral in onverwachte gevaarlijke situaties en op oudere leeftijd. Zo onlogisch is de operatie dus niet. Welk risico de voorkeur verdient, is het onderzoeken waard.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Welke kan!
Log in of maak een account aan en mis nooit meer iets van de sterren.
[ad_2]